Google Analytics tärkeimmät näkymät

Mitä kannattaa mitata? Tyypillisimmät maalipisteet verkkosivuilla

Huomioithan, että tämä blogi koskee vanhaa versiota Analyticsista! Google Analytics 4 blogipostauksen löydät täältä. Jos tarvitset apua uuden Analyticsin käyttöönottoon, ota meihin yhteyttä.

Google Analytics tärkeimmät näkymät

Tässä listattuna Google Analytics tärkeimmät näkymät. Jos et ymmärrä vielä syvällisesti verkkoanalytiikkaa, niin nämä ovat ensi alkuun tärkeimmät tarkkailtavat näkymät ja tunnusluvut. On muistettava, että Google Analytics tunnusluvut ovat uniikkeja juuri sinun verkkosivustollesi, eikä niitä voi verrata suoraan jonkin toisen sivuston lukuihin. Suurimman hyödyn luvuista saat irti vertaamalla niitä aiempaan vastaavaan ajanjaksoon.

1. Yleisön yleiskatsaus

Audience > Overview

Yleisön yleiskatsaus näyttää sivuston tärkeimmät avainluvut tarkasteltavalta ajanjaksolta.

2. Yleisön ikä- ja sukupuolijakauma

Audience > Demographics > Overview

Näet sivustosi kävijöiden ikä- ja sukupuolijakaumat. Tämä antaa hyvää ymmärrystä verkkosivujesi kävijöistä.

3. Yleisön geo-sijainti

Audience > Geo > Location

Näet verkkosivukävijöidesi geo-sijainnin ensin maittain, ja maata klikkaamalla kaupungeittain.

4. Yleisön käyttämä laitejakauma

Audience > Mobile > Overview

Näet mobiili-, tabletti- ja desktopkäyttäjien jakauman. Mikälimobiilikäyttäjiä on paljno, tämä kannattaa ottaa huomioon kaikessa teknisessä kehittämisessä, mobile-first ajattelu.

 

5. Yleisön tulotapa sivustollesi

Acquisition > Overview

Näet kuinka moni verkkosivukävijöistäsi on tullut orgaanisen haun, maksetun haun, sosiaalisen median, bannerimainonnan, viittaavan liikenteen kautta ja ketkä ovat tulleet suoraan kirjoittamalla yrityksesi www-osoitteen selaimeensa.

5. Yleisön tulotapa sivustollesi

Acquisition > Overview

Näet kuinka moni verkkosivukävijöistäsi on tullut orgaanisen haun, maksetun haun, sosiaalisen median, bannerimainonnan, viittaavan liikenteen kautta ja ketkä ovat tulleet suoraan kirjoittamalla yrityksesi www-osoitteen selaimeensa.

6. Käyttäytymisen yleiskatsaus

Behavior > Overview

Tältä sivulta näet osittain samoja tärkeitä tietoja kuin Audience overviewistä.

7. Sivuston sisältö

Behavior > Site Content > All Pages

Yksi hyödyllisimmistä Analytics-raporteista on listaus sivuston suosituimmasta sisällöstä. Katsaus kokoaa yhteen sivut, jotka ovat keränneet tarkasteluajanjakson aikana eniten katseluita.

8. Tyypillisimmät aloitussivut

Behavior > Site Content > Landing Pages

Näet mille sivulle suurin osa kävijöistäsi ensimmäisenä tulee verkkosivuillasi. Suosituin sivu ei useinkaan ole sivuston etusivu.

9. Tyypillisimmät poistumissivut

Behavior > Site Content > Exit Pages

Listaus suosituimmista poistumissivuista löytyy tästä näkymästä. Eli näiltä sivuilta tyypillisimmin verkkosivukävijä poistuu. Jos kyseessä on ”Kiitos tilauksestasi”-sivu, voit olla tyytyväinen. Usein tältä sivulta löytää vinkkiä sivuista, jotka kaipaavat kehittämistä ja kävijän jatko-ohjaamista.

10. Maalipisteet eli konversiot

Conversions > Goals > Overview

Mikäli verkkosivullesi on määritetty maalipisteet, näet ne tästä näkymästä. Maalipisteiden avulla voit seurata verkkopalvelusi toimivuutta. Tyypillisiä maalipisteitä on esimerkiksi uutiskirjeen tilaus, yhteydenottolomakkeen täyttö tai ostoksen toteutuminen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Google Analytics ja tietosuoja

Google Analytics ja tietosuoja – GA4 on laillinen ja hyväksytty analytiikan työkalu

Google Analytics ja tietosuoja -ongelmaan on saatu ratkaisu. Palvelua ei tarvitse vaihtaa tietosuojasäädösten takia. Tutustu aiheeseen tarkemmin blogikirjoituksessamme.

5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön nyt

Miksi Google Analytics 4 kannatti ottaa käyttöön hyvissä ajoin ennen siirtymää 1.7.2023? Keräsimme artikkeliin viisi hyvää syytä!
Digimarkkinoinnin termit

Digimarkkinoinnin termejä

Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.