Google Analytics tärkeimmät näkymät
Google Analytics 10 tärkeintä näkymää ja mittaria
Huomioithan, että tämä blogi koskee vanhaa versiota Analyticsista! Google Analytics 4 blogipostauksen löydät täältä. Jos tarvitset apua uuden Analyticsin käyttöön ottoon, ota yhteyttä.

Tässä listattuna Google Analytics tärkeimmät näkymät. Jos et ymmärrä vielä syvällisesti verkkoanalytiikkaa, niin nämä ovat ensi alkuun tärkeimmät tarkkailtavat näkymät ja tunnusluvut. On muistettava, että Google Analytics tunnusluvut ovat uniikkeja juuri sinun verkkosivustollesi, eikä niitä voi verrata suoraan jonkin toisen sivuston lukuihin. Suurimman hyödyn luvuista saat irti vertaamalla niitä aiempaan vastaavaan ajanjaksoon.
1. Yleisön yleiskatsaus
Audience > Overview
Yleisön yleiskatsaus näyttää sivuston tärkeimmät avainluvut tarkasteltavalta ajanjaksolta.
2. Yleisön ikä- ja sukupuolijakauma
Audience > Demographics > Overview
Näet sivustosi kävijöiden ikä- ja sukupuolijakaumat. Tämä antaa hyvää ymmärrystä verkkosivujesi kävijöistä.
3. Yleisön geo-sijainti
Audience > Geo > Location
Näet verkkosivukävijöidesi geo-sijainnin ensin maittain, ja maata klikkaamalla kaupungeittain.
4. Yleisön käyttämä laitejakauma
Audience > Mobile > Overview
Näet mobiili-, tabletti- ja desktopkäyttäjien jakauman. Mikälimobiilikäyttäjiä on paljno, tämä kannattaa ottaa huomioon kaikessa teknisessä kehittämisessä, mobile-first ajattelu.
5. Yleisön tulotapa sivustollesi
Acquisition > Overview
Näet kuinka moni verkkosivukävijöistäsi on tullut orgaanisen haun, maksetun haun, sosiaalisen median, bannerimainonnan, viittaavan liikenteen kautta ja ketkä ovat tulleet suoraan kirjoittamalla yrityksesi www-osoitteen selaimeensa.
6. Käyttäytymisen yleiskatsaus
Behavior > Overview
Tältä sivulta näet osittain samoja tärkeitä tietoja kuin Audience overviewistä.
7. Sivuston sisältö
Behavior > Site Content > All Pages
Yksi hyödyllisimmistä Analytics-raporteista on listaus sivuston suosituimmasta sisällöstä. Katsaus kokoaa yhteen sivut, jotka ovat keränneet tarkasteluajanjakson aikana eniten katseluita.
8. Tyypillisimmät aloitussivut
Behavior > Site Content > Landing Pages
Näet mille sivulle suurin osa kävijöistäsi ensimmäisenä tulee verkkosivuillasi. Suosituin sivu ei useinkaan ole sivuston etusivu.
9. Tyypillisimmät poistumissivut
Behavior > Site Content > Exit Pages
Listaus suosituimmista poistumissivuista löytyy tästä näkymästä. Eli näiltä sivuilta tyypillisimmin verkkosivukävijä poistuu. Jos kyseessä on ”Kiitos tilauksestasi”-sivu, voit olla tyytyväinen. Usein tältä sivulta löytää vinkkiä sivuista, jotka kaipaavat kehittämistä ja kävijän jatko-ohjaamista.
10. Maalipisteet eli konversiot
Conversions > Goals > Overview
Mikäli verkkosivullesi on määritetty maalipisteet, näet ne tästä näkymästä. Maalipisteiden avulla voit seurata verkkopalvelusi toimivuutta. Tyypillisiä maalipisteitä on esimerkiksi uutiskirjeen tilaus, yhteydenottolomakkeen täyttö tai ostoksen toteutuminen.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Tutustu myös muihin blogeihimme
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.