Hakukoneoptimointi – miten sitä tehdään?
Näin onnistut hakukoneoptimoinnissa
Hakukoneoptimointi keskittyy ainoastaan orgaanisiin, toisin sanoen luonnollisiin hakutuloksiin vaikuttaviin asioihin. Moni sotkee orgaanisen hakukonenäkyvyyden ja hakusanamainonnan, koska maksetut mainokset näkyvät Googlessa ennen luonnollisia hakutuloksia. Luonnollisen Google-näkyvyyden kautta saadaan kävijöitä verkkosivuille ilmaiseksi.
Avainsanat:
Avainsana-analyysi
Hakusana eli avainsana-analyysin avulla selvitetään ne hakusanat, joilla sinun kannattaa näkyä korkealla Googlen hakutuloksissa. Hakusana-analyysin avulla selviää hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta hakua milläkin hakusanalla tehdään kuukausittain. Käytämme itse ja suosittelemme käyttämään hakusana-analyysin tekemiseen Googlen Keyword Planneria.
Hakukoneoptimoinnin strategiavalinta
Hakukoneoptimointistrategia voidaan karkeasti jakaa kahteen:
- Valitaan muutama suosittu hakusana. Esim. ”Miesten talvikengät”. Valitaan maks. 10 suosituinta hakusanaa, joita seurataan ja optimoidaan. Näillä hakusanoilla on usein kaikkein kovin kilpailu ja silloin hakusanoilla pääseminen Googlen haun kärkeen vaatii syvää osaamista ja paljon työtä. Koska tämä strategia vaatii paljon työtä, niin se kannattaa keskittää vain muutamaan tärkeimpään hakusanaan.
- Valitaan useampi long tail hakusana. Esim. ”Miesten mustat nahkaiset talvikengät”. Valitaan 20-50 pidempää, vähemmän haettua ja tarkempaa hakusanaa, ns. long tail hakusanaa. Nämä long tail keywordit koostuvat useammasta hakusanasta. Näiden pitkien hakutermien kilpailutilanne on matalampi ja kuukausittaiset hakumäärät ovat pienempiä. Tämä strategia sopii useimmiten pienille verkkokaupoille tai yrityksille, joilla on käytössä pienempi markkinointibudjetti.
Jos luonnollisen hakukonenäkyvyyden kehittämiseen on käytössä runsaasti resursseja, silloin suosituimmilla hakusanoilla näkymiseen kannattaa panostaa. Yleensä, kun yrityksen sivut nousevat hakutuloksissa jollain suositulla hakusanalla, samaan aikaan sivujen hakukonesijoitukset paranevat automaattisesti myös vähemmän kilpailluilla pitkillä hakusanoilla.
Lähtötilanne, tavoitteet ja seuranta
Hakusana-analyysin ja strategiavalinnan jälkeen katsotaan nykytilanne, eli mitkä ovat tämän hetkiset hakukonesijoitukset hakusanoilla, joiden hakukoneoptimointi aloitetaan. On hyvä myös tietää orgaanisen kävijäliikenteen määrä verkkosivuilla, verkkosivun latausaika, ulkoisten linkkien määrä, jne.
Nykytilamäärityksen jälkeen määritetään tavoitteet ja aletaan seuraamaan kehitystä säännöllisin väliajoin. Seurantaan tarkoitettuja hyviä työkaluja on useita, kuten SEMRush. Tärkeimmät seurattavat asiat ovat hakukonesijoitukset valituilla hakusanoilla, sivujen kävijämäärä ja sivuilla tapahtuvat konversiot. On täysin normaalia, että välillä kehityskäyrä menee ylös ja välillä alas. Tämä johtuu Googlen algoritmin muutoksista.
Sivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi
Tässä listaus asioista, jotka vaikuttavat sivujen sisällölliseen optimointiin.
- Riittävä tekstisisällön määrä
- Sisäiset linkitykset
- Uniikki sisältö vs. duplikaattisisältö
- Avainsanojen määrä
- Otsikoiden käyttö
- Listaukset (numerolistat, raskalaiset viivat)
- Kuvien ja videoiden käyttö
- Lähtevät linkit
- Google Maps -kartta + Google My Business
Sivujen tekninen hakukoneoptimointi
Tässä listaus asioista, jotka vaikuttavat sivujen tekniseen optimointiin.
- Domain (domainin ikä, domainin pääte, hakusana domainissa, domainin ikä)
- Title
- Meta-kuvaus
- Kuvien optimointi (tiedostonimi, koko, alt teksti, title)
- Duplikaattisisältö (Canonical URL, rel=canonical)
- Responsiivisuus
- Verkkosivun käytettävyys
- Navigointi ja muropolkujen käyttö
- Sivujen latausnopeus (välimuistitus, CDN, koodin pakkaaminen)
- org merkinnät (koodiin upotettavaa tietoa, joka ei näy suoraan sivujen sisällössä)
- XML-sivukartta ja Robots.txt tiedostot
- SSL-sertifikaatti (https://)
Sivujen ulkoinen hakukoneoptimointi
Mitä enemmän sivusi saavat laadukkaita linkityksiä, brändimainintoja muilta sivuilta ja myös sosiaalisesta mediasta, niin todennäköisemmin sivusi nousevat hakutuloksissa. Näistä linkeistä puhutaan nimellä back links.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.