Kuvien ja visuaalisuuden merkitys somessa
Millaisilla kuvilla yritys menestyy sosiaalisessa mediassa?

Kuvien merkitys somessa on tärkeää. Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sosiaalisessa mediassa kuvatulva on runsas. Kuva kertoo, mutta somessa sen pitää kertoa myös nopeasti ja mieleenjäävästi. Ensin huomio on kiinnitettävä kuvalla, sen jälkeen tekstikin voi alkaa kiinnostaa.
Mitkä 7 asiaa kannattaakin siis pitää mielessä somekuvia tehdessä ja postatessa?
1. Ilmennä kuvilla juuri teidän brändiänne
Yrityksen tai brändin visuaalinen ilme koostuu monesta osa-alueesta. Onnistunut brändi ilmentää yrityksen tai tuotteen ainutlaatuista tarinaa ja tunnetta. Se muodostetaan kuvien ja tekstien (tone of voice) avulla. Jos yritykselle on rakennettu brändi tai vaikkapa vain graafinen ohjeisto, kannattaa sitä hyödyntää. Samat värit, fontit ja kuvatyylit kannattaa siirtää käyttöön myös someen. Oikeissa käsissä graafisesta ohjeistosta voi saada paljonkin irti. Elementeistä ja väreistä voi rakentaa erilaisia postauspohjia, kehyksiä ja vaikkapa infografiikoita, joita on näppärä käyttää erilaisissa tilanteissa. Pohjia voi tehdä esimerkiksi Adobe Photoshopissa, ilmaisella Canva-ohjelmalla tai avoimen lähdekoodin Gimp-ohjelmalla. Kuvia voi muokata selaimessa taas esimerkiksi Fotorilla tai Photopealla.
2. Pidä yhtenäinen linja
Yhtenäinen linja kaikissa kanavissa auttaa asiakkaitasi erottamaan juuri sinut. Yhtenäisyys ja johdonmukaisuus muistuttaa brändistä ja tekee siitä tunnistettavan. Tavoitteena on luoda sellainen brändi, että kun yrityksen kuvan näkee sosiaalisen median syötteessä, sen tunnistaa firman postaukseksi ilman, että tarvitsee katsoa kuka sen on postannut. Kukapa ei tunnistaisi vaikkapa Coca Colaa pelkästä punaisesta väristä tai Nikea swoosh-aaltoviivasta?
3. Luo mielikuvia ja tunnelmaa
Sillä, millaisia kuvia yritys tai tuote käyttää, on merkitystä. Kuvilla luodaan mielikuvaa ja tunnelmaa, vahvistetaan identiteettiä ja viestejä. Hyödylliset, informatiiviset, viihdyttävät ja visuaaliset kuvat ja sisällöt ovat niitä, mitä mieluiten kulutetaan ja katsotaan. Olen itse huomannut, että sosiaalisessa mediassa kuvat, jotka herättävät keskustelua, jäävät paremmin mieleen. Sillä sitähän some parhaimmillaan on – sosiaalista! Kannattaa rohkeasti ideoida ja kokeilla erilaisten kuvien käyttöä eri kanavissa.
Yksi nyrkkisääntö on: kuvat ihmiskasvoista toimivat paremmin kuin muu sisältö. Jo lapsesta astihan me mieluiten katsomme ja etsimme kasvoja näkökentästämme. Tutkimusten mukaan kuvat, joissa on ihmiskasvot saavat 38 prosenttia todennäköisemmin tykkäyksiä Instagramissa kuin valokuvat, joissa ei ole kasvoja. (Lähde: Study by Georgia Institute of Technology and Yahoo Labs – Faces Engage Us: Photos with Faces Attract More Likes and Comments on Instagram)
4. Ole selkeä
Kuva ja sen sisältämä viesti kannattaa olla selkeästi ja heti hahmotettavissa, sillä somefiidejä selataan nopeasti, eikä yhtä kuvaa jäädä katsomaan pitkäksi aikaa. Pienet yksityiskohdat voivat jäädä huomaatta. Lisäksi esimerkiksi LinkedIn ja Facebook tuppaavat muussaamaan kuvia melko paljon niitä optimoidessaan.
5. Panosta laatuun oikeissa paikoissa
Hyvä somekuva on laadukas. Varsinkin kuvapainotteisissa kanavissa, kuten Instagramissa, on järkevää panostaa teknisesti laadukkaisiin kuviin, sillä kuluttajat ovat tottuneet korkeisiin standardeihin. Jopa harrastelijavalokuvaajien kuvat ovat nykyään todella kovalaatuisia. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa käyttää itse otettuja kuvia stock-kuvien sijaan, sillä aidot kuvat ja aidot tilanteet kiinnostavat.
Kannattaa aina miettiä, mikä sopii teidän yritykselle. Jos halutaan viestiä laadusta, kovasta osaamisesta ja tuloksista, mutta olla silti coolin rentoja, kannattaa miettiä pitäisikö rennompiinkin behind-the-scenes -kuviin palkata ammattikuvaaja. Rentous ja aitous voi näkyä jollakin muullakin tavalla kuin suttuisina kännykkäräpsyinä ja heiluvina videoina.
6. Älä unohda rentoutta
Viime vuosina mutkattomuus ja rennot kuvat ovat nousseet muotiin. Kotikutoisuus nähdään vastapainona ja vastaliikkeenä kovasti käsitellyille kuville. Myös isojen yritysten halutaan viestivän rennommin ja olevan lähempänä asiakasta. Esimerkiksi amerikkalainen pikaruokaketju Chipotle nojaa Instagramissaan vahvasti meemipainotteiseen ja arjen huumorisisältöön. Tämä on hyvä esimerkki kohdeyleisön tuntemisesta ja sisältöjen teosta kanavaa ajatellen. Itse nettisivuilla kuvamaailma on eri, vain herkullisia ja laadukkaita ruokakuvia.
Myös kanavissa ja eri postauspaikoissa kanavien sisällä on eroa. Monet henkilöbrändit esimerkiksi kuratoivat Instagram-feedinsä todella tarkkaan, mutta Instagram Stories’in puolella sisältö on rennompaa ja ei-niin-siloiteltua – enemmän hetkessä olevaa.
7. Hulluttele hieman!
Omasta mielestäni harmillisen monesti yritysten viestintä on turhan asiallista, puhtaasti informaatioon painottuvaa ja totista. Kuvissa kannattaa mahdollisuuksien mukaan hullutella hieman! Vaikkapa pieni outous kuvassa saa katsojan heräämään somefiidien selaamisen koomastaan ja katsomaan kuvaa uudestaan. Kuviin kannattaa tuoda elämää ja ihmisiä ja tuoda innostusta ja hyväntuulisuutta tekemiseen mukaan.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Anna-Maria Hokkanen
Design Team Lead
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.