Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Analytiikka ja verkkosivut

Tämä postaus auttaa sinua ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Oddy Digitalin analytiikkakonkari Christa Nousiainen valaisee, miten digimarkkinoinnin asiantuntija kohtaa sinut, joka haluat ajankohtaista dataa verkkosivustosi toimivuudesta analytiikan avulla.

Analytiikan määrittely koristekuva

Analytiikan perussanastoa:

  • Digimainonta/markkinointi on yleistermi internetissä tapahtuvalle mainonnalle.
  • Google Analytics 4 on uusin versio työkalusta, jolla verkkosivuston analytiikan mittarit asennetaan ja tehdään seurantaa.
  • Analytiikan mittarit seuraavat ihmisten käyttäytymistä verkkosivustolla. Esimerkiksi, missä vaiheessa ihminen poistuu sivustolta.
  • Liidi tarkoittaa yhteystietonsa jakanutta potentiaalista asiakasta.
  • Konversio kertoo, kuinka moni sivustolle saapunut henkilö toteuttaa halutun toimenpiteen.

Analytiikan määrittely verkkosivustolla – ennen ei tiedetty mitään, nyt tiedetään kaikki

On tärkeää ymmärtää, että yrityksen verkkosivusto edustaa yritystä kuukausittain sadoille, jopa tuhansille ihmisille. Aikana ennen verkkosivuston mittaamista analytiikalla kukaan ei voinut olla täysin varma siitä, toimiiko sivusto halutulla tavalla. Verkkosivusto saatettiin jopa tehdä vain vallitsevan trendin vuoksi. Olihan kaikilla muillakin sellainen.

Ajat ovat muuttuneet. Paljonkin. Google Analytics 4:llä voidaan ikään kuin keskustella verkkosivuston kanssa. Sivuston vierailijat antavat sille palautetta sen toimivuudesta omalla käyttäytymisellään. Meidän täytyy vain hallita sivuston kanssa keskusteleminen ja ottaa käyttöön tarvittavat toimenpiteet tulkitaksemme ihmisten käytöstä.

Esimerkki: Kukkakauppias on laatinut eri huonekasvien kasvatukseen ja hoitoon liittyvän pienen oppaan ilmaiseksi ladattavaksi yrityksensä verkkosivuilta. Oppaan näkyvyyttä on lisätty maksetulla mainonnalla Metassa (Facebookissa ja Instagramissa). Mainokset tuovat hyvin liikennettä oppaan lataussivulle, mutta yllättävän harva tilaa opasta sähköpostiinsa. On siis saavutettu onnistumisia, mutta halutun lopputuleman eli konversion toteutumiseen on vielä parannettavaa.

Digitaalisessa ympäristössä markkinoimalla ja mainostamalla voi joskus olla vaikeaa saavuttaa juuri se täydellinen tulos. Analytiikka on on kuitenkin avain siihen, että tehdyt toimet voidaan julistaa toimimattomiksi ja lisäksi sitä kautta saadaan ideoita, miten kääntää toimimaton toimivammaksi.

“Analytiikan asiantuntijat käyvät henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa läpi, että mitä tavoitteita omalle verkkosivustolle on mielessä. Sen jälkeen päätetään, mitä asioita verkkosivuston liikenteestä halutaan analysoida. Tässä vaiheessa puhumme usein mittareiden asentamisesta. Se on sitä käytännön työtä, kun Google Analytics 4 asennettaan palvelemaan jokaisen yksilöllisiä tarpeita.”, Nousiainen kertoo.

Faktalla tyrmätään kuvitelmat – mihin yrityksen verkkosivustot tarvitsevat analytiikkaa?

Analytiikan käyttöönotto auttaa sinua tarkastelemaan verkkosivustosi toimivuutta kriittisellä silmällä. Verkkosivuston ei pitäisi ikinä olla olemassa pelkästään olemisen vuoksi. Mitä tällä tarkoitetaan?

Sitä, että sivustolla on oltava jokin selkeä tarkoitus. Verkkokaupan tarkoitus on myydä tuotteita, mutta kun sivustolta ei suoraan osteta mitään, korostuu kysymys: mikä sivuston olemisen tarkoitus on?

Tyypillisesti sivustolle tulleille ihmisille halutaan tarjota jotain vastineeksi yhteystietojensa antamisesta. Kun yrityksestäsi kiinnostunut ihminen antaa sähköpostiosoitteensa, hänelle voidaan aloittaa kohdennetun sisällön tarjoaminen.

Jotta ihminen saadaan toteuttamaan haluttu toimenpide, eli konvertoituminen, täytyy kokonaisuuden olla kunnossa. Verkkosivuston täytyy olla helppokäyttöinen ja sisällöt koostettu siten, että sinun auktoriteettisi ja luotettavuutesi saavuttavat tarvittavan tason. Analytiikka paljastaa meille, miten ihmiset liikkuvat verkkosivustolla.

“Toisin sanoen analytiikka tarjoaa kylmää faktaa, niin hyvässä kuin huonossa. Pääasia on kuitenkin se, miten todettuun faktaan reagoidaan. Aina ei voi onnistua ensimmäisellä kerralla, mutta analytiikan kauneus piilee siinä, että sen avulla saamme selville konkreettisia kehityskohteita. Sitten kokeillaan uudestaan”, Nousiainen toteaa.

Analytiikan mittareiden kautta tarkasteltuna verkkosivuston roolista yrityksesi digitaalisena kotipesäna tulee jopa koukuttavan mielenkiintoista. Sen kanssa työskennellessä mitään ei jätetä kuvitelman varaan. Aina pystytään tekemään perusteltuja peliliikkeitä ja käymään tasaisin väliajoin tuloksia läpi.

Tietoa oman verkkosivuston toimivuudesta kannattaa alkaa keräämään viimeistään nyt. Analytiikan seurantaa voi alkaa tekemään pienin askelin, mutta tärkeintä on, että se on jatkuvaa. Voimme tehdä kanssasi analytiikan määrittelyn, jonka jälkeen odotetaan, että mittarit keräävät dataa analysoitavaksi. Sen jälkeen tarjoamme mielellämme koulutusta analytiikan lukemiseen ja tulkitsemiseen, jotta pystyt paremmin ymmärtämään omaa verkkosivustoasi.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn asiantuntijaan.

Henkilökuva_Christa

Christa Nousiainen

Media Planner

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.
10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

Digimainonnassa onnistuminen – 10 vinkkiä digimainontaan

Listattuna 10 digivinkkiä, joilla onnistut digimainonnassa. Lue ja tarkasta, oletko muistanut ottaa tärkeät asiat huomioon. Nappaa vinkit!
Mitä tapahtui vuonna 2019? #oddytrendit2019

Mitä tapahtui vuonna 2019?

Mitä markkinoinnissa tapahtui? Paljastamme nyt 10 asiakkaidemme keskuudessa toteutunutta trendiä vuodelta 2019. Lue lisää. #oddytrendit2019
Google Data Studio (Google Looker Studio)

Google Looker Studio ja sen hyödyt

Google Looker Studio (ent. Data Studio) on työkalu, jonka avulla luodaan helposti ymmärrettäviä ja visuaalisesti hienon näköisiä raportteja. Tutustu Looker Studion hyötyihin!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.