Natiivimainonta brändimielikuvan kehittäjänä

Natiivimainonta vakuuttaa ja luo muistikuvia

Natiivimainonta on artikkelimuotoista mainontaa. Natiivimainonnan etu on siinä, että se voi vaikuttaa helpommin lähestyttävältä ja rauhallisemmalta, kuin perinteinen mainos.

Natiivimainonta brändimielikuvan kehittäjänä

Natiivimainonta on artikkelimuotoista mainontaa, joka on visuaaliselta ilmeeltään yhtenäinen alustan kanssa, jolla se julkaistaan. Natiivimainos voi olla vaikkapa artikkeli, tutkimus tai tapauskertomus. Usein natiivimainos muodostuu kuvasta, otsikosta ja lyhyestä tekstistä, joita klikkaamalla siirrytään erilliselle artikkeli- tai laskeutumissivulle. Natiivimainos erotetaan aina normaaleista artikkeleista “mainos” tai “kaupallinen yhteistyö” -merkinnällä. Koska natiivimainos näyttää listauksessa lähes tavalliselta sisältöartikkelilta, sen etu on siinä, että se voi vaikuttaa helpommin lähestyttävältä ja rauhallisemmalta, kuin perinteinen mainos.

Natiivimainonnan tekemisestä on yritykselle monenlaista hyötyä, erityisesti brändimielikuvan ja brändin jalkauttamisen kanssa.

Natiivimainokset toimivat sisäänheittäjinä asiallesi

Natiivimainoksen avulla voit herättää kiinnostuksen myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan, kertoen siitä syvällisemmin. Ohjaava natiivimainos näkyy sivuilla osana sisältösuosituksia, hakutuloksia, uutisvirtaa, tai “Lue lisää” -listauksia. Kun henkilö klikkaa natiivimainosta, hän olettaa saavansa lisätietoa aiheesta, joka on kuvattu otsikossa ja ingressissä. Älä siis huijaa liian erikoisella tai aiheeseen liittymättömällä otsikolla, sillä lukija poistuu pettyneenä ja mainoksen klikkauksesta pitää silti maksaa turhaan. Paras sisältö on artikkelinomainen sisältösivu. Yrityksen etusivu, verkkokauppa tai tuotteen esittelysivu ovat liian kaupallista sisältöä natiivimainontaan. Jokaista natiivimainosta varten kannattaakin luoda oma laskeutumissivunsa. Myös mediat kannattaa valita kohderyhmää ajatellen.

Hyvää sisältöä on mukava kuluttaa

Natiivimainonnalla voidaan kouluttaa, opastaa, neuvoa, viihdyttää, naurattaa ja kertoa tarinaa. Kukapa ei lukisi mielellään mukaansatempaavaa tarinaa. Tarina siitä, miten Martti-koira löysi vanhan kadonneen lelunsa ja kuinka siitä saatiin kaiken seikkailun jälkeen vielä puhdas, on paljon mielenkiintoisempi tapa kertoa, että pesuaine on tehokas, kuin pelkällä mainoslauseella “Pesee kaiken puhtaaksi”. Samoin samaistuttavat tarinat toimivat. Vaikkapa tarina siitä, että Pirjo löysi viimein unelmaduuninsa pitkän etsinnän jälkeen, auttaa rekrymarkkinoinnissa paljon mieleenpainuvammin ja pitkällä tähtäimellä kuin “Meillä on töitä tarjolla” -ilmoitukset. Jollain tavalla koskettavat tai samaistuttavat tarinat jäävät mieleen ja saattavat pompsahtaa tajuntaan myöhemmin asiaa sivutessa. “Ah, tämä olikin tämä pesuaine, jolla sen koiran lelukin puhdistui, vaikka se oli pudonnut kuralätäkköön”.

Hyvää sisältöä on myös mukava kuluttaa ja toimiva sisältö tuo asiakasta aina askeleen lähemmäs ostopäätöstä. Natiivimainonnalla tuot tuotteesi ja palvelusi esiin helposti lähestyttävällä tavalla ja tarvittaessa hyvinkin inhimillisesti. Kiinnostavat sisällöt viihdyttävät pidempään, jolloin syntyy parempi muistijälki tuotteesta.

Auttavilla sisällöillä vakuuttavuutta

Asiakasta auttavat artikkelit lisäävät mielikuvaa brändistä tai firmasta alan asiantuntijana. Hyvän sisällön avulla vaikutetaan vahvasti ostopäätökseen. Kiinnostavalla sisällöllä annat lukijalle tietoa ja siten paremman muistijäljen brändistäsi. Auttavat, mielenkiintoiset tai jopa keskustelua herättävät sisällöt kiinnostavat ja tieto tuotteesta auttaa kuluttajaa. Lisätietoja antavilla sisällöillä annetaan kuvaa tarpeita tyydyttävästä yrityksestä, jolle muutkin asiat ovat tärkeitä kuin pelkkä myynti ja tulos.

Natiivimainonta on mainonnan Troijan hevonen! 🦄

Natiivimainoksilla voit myös päästä lähemmäs niitä kuluttajaryhmiä, jotka voi olla muuten vaikea tavoittaa. Esimerkiksi heitä, jotka käyttävät pääosin vain tiettyjä alustoja median kulutukseensa, eivätkä viihdy somessa. Natiivimainoksen tavoitteena on herättää kiinnostus myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan sen sijaan, että heti kehotetaan ostamaan. Siinä piilee natiivimainonnan teho. Koska natiivimainokset näyttävät samalle kuin alustansa muut sisältöartikkelit, ollen linjassa sen tyylin kanssa, niitä ei välttämättä koeta niin irrallisiksi, tunkeiliviksi tai tuputtaviksi, kuin muita mainoksia. Näin niitä on usein helpompi klikata ja lukea. Ja kun lukija on klikannut sivuille, on aika iskeä ja vakuuttaa.

Vinkit toimivaan natiivimainokseen:

  • Otsikon, ingressin ja kuvan pitää olla timanttiset. Lukija pitää saada artikkelisivulle!
  • Natiivimainonnassa keskiössä on kiinnostava sisältö. Kirjoita itse artikkelisivun sisältö mielenkiintoisesti ja asiakasta palvelevaksi. Liika myyminen ja kaupallisuus ei toimi.
  • Muista kohderyhmä. Voit kirjoittaa samasta aiheesta vaikka useamman tekstin eri lukijat huomioiden.
  • Hyvät artikkelit löytyvät Googlen hakutuloksista vielä pitkänkin ajan kuluttua, mieti siis sanottavasi pitkällä tähtäimellä.

Koska natiivimainonta ei tuputa, sen tulokset eivät välttämättä näy heti myyntilukujen käyrissä. Sen sijaan se näkyy pitkällä tähtäimellä brändimielikuvassa. Natiivimainonnan vahvuus ja ydin onkin erityisesti pitkäaikaisessa imagon ja myynnin kehittämisessä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Henkilöbrändäys & LinkedIn-profiilin erottuvuus

Henkilöbrändäys ja LinkedIn-profiilin erottuvuus

8 käytännön vinkkiä, kuinka tehostat LinkedIn-profiilisi erottuvuutta ja brändäät itseäsi. Lue vinkit ja erotu eduksesi!
Natiivimainonta brändimielikuvan kehittäjänä

Natiivimainonta brändimielikuvan kehittäjänä

Natiivimainonnalla voi vakuuttaa ja luoda brändimielikuvaa syvällisellä tasolla ja pitkällä tähtäimellä. Natiivimainonta on kuin mainonnan Troijan hevonen. Lue lisää miksi!
brändi digimarkkinoinnissa

Miten brändi jalkautetaan digimarkkinointiin?

Miten brändi jalkautetaan digimarkkinointiin? Entäpä mitä digimarkkinoinnin kanavia kannattaa valita brändimarkkinointiin? Tutustu aiheeseen!
5 syytä miksi tehdä brändimarkkinointia

5 syytä miksi tehdä brändimarkkinointia

Mitä on brändimarkkinointi ja mitä hyötyä siitä on? Lue blogistamme, miten brändin rakentaminen ja markkinointi voi auttaa sinunkin yritystäsi.
millainen on hyvä natiivimainos

Millainen on hyvä natiivimainos?

Millainen on hyvä natiivimainos, lue blogi ja valjasta vinkit käyttöösi. Muista, että natiivimainonnassa keskiössä on kiinnostava sisältö, mainonnan ei kannata olla liian aktiivisesti myyvää. Lue lisää!
Ohjaava natiivimainonta

Ohjaava natiivimainonta on kannattavampaa kuin perinteinen sisältömainonta

Lue, miksi ohjaava natiivimainonta on kannattavampaa kuin perinteinen sisältömainonta. Perehdy aiheeseen ja onnistu natiivimainonnassasi.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.