Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024
Mitä vuosi 2024 tuo tullessaan pk-yrityksille?
Asiantuntevana digitaalisen markkinoinnin toimistona näemme, että päivittäisen työmme lisäksi meillä on velvollisuus seurata toimialan kehitystä ja tarjota näkemyksellistä tietoa pk-sektorin päättäjille. Osana tätä seuraamme tarkasti digitaalisen markkinoinnin trendejä ja haluamme jakaa koosteen vuoden 2024 pk-sektorin uusista tuulista.
Seuraamalla trendejä voi varmistaa olevansa kärkijoukossa hyödyntämässä uusia aluevaltauksia, mutta ennen kaikkea on hyödyllistä pysyä kartalla siitä, mitä toimialalla tapahtuu.
1. Verkkosivujen evästeilmoitukset
Löytyyhän verkkosivuiltasi jo evästeilmoitus? Evästeilmoitukset ovat olleet verkkosivuilla arkipäivää ja useamman vuoden. Aikanaan ärsytystä aiheuttaneeseen ponnahdusikkunaan on jo ehditty tottua, ja sen puute saattaa antaa sivustosta jopa epäilyttävän mielikuvan.
Evästeilmoitus on pakollinen, jos sivulla käytetään evästeitä. Selaimeen tallentuvat evästeet mahdollistavat esimerkiksi ostoskorin käytön verkkokaupassa ja sivuston eri kieliversion ilman, että kielivalintaa tarvitsee tehdä jokaiselle laskeutumissivulle uudestaan.
2. Verkkosivujen saavutettavuus
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia mahdollisimman helposti. Saavutettavuus on ihmisten erilaisuuden ja moninaisuuden huomiointia verkkosivujen ja mobiilisovelluksien suunnittelussa ja toteutuksessa. Se takaa erilaisten ihmisten mahdollisuuden käyttää digipalveluja ja niissä olevia sisältöjä. Yleisesti ottaen saavutettavuus parantaa yhdenvertaisuutta digitaalisessa yhteiskunnassa.
3. Mobile first -ajattelu
Kuinka paljon yrityksen verkkosivuston kävijäliikenteestä tulee mobiililaitteista? Yhä enemmän ihmiset liikkuvat netissä puhelimilla ja kotisivujen täytyy olla optimoitu myös mobiilikäyttöön. Myös digimainonnassa mobiililaitteilla on omat mainosformaattinsa, ja mainontaa voidaan erikseen kohdentaa mobiililaitteille ja -applikaatioihin.
Jos verkkosivusto on remontin tarpeessa, nykyään on tapana aloittaa uuden suunnittelu pienempien näyttöjen vaatimukset huomioiden. Katsomalla tulevaisuuteen on turvallista väittää, että pian yli puolet verkon käyttäjistä tulee päätymään sinunkin verkkosivuillesi puhelimen näytöltä.
4. Chatbottien yleistyminen
Digitaalisia työkavereita yrityksen asiakaspalvelun ja myynnin tueksi on paljon. Yksi käytännönläheisimmistä ja viime vuosina kasvavaa suosiota kerännyt on chatbotti. Chatbotin voi valjastaa niin asiakaspalvelun työkaluksi kuin myynnin tueksi.
Leadoo on yksi suosituimmista ja kehittyneimmistä chatbot-tarjoajista. Leadoo on enemmän kuin pelkkä chatbot-järjestelmä, sitä kutsutaankin konversioalustaksi. Chatbotin avulla keräät yhteydenottopyyntöjä palveluistasi kiinnostuneilta verkkosivuston kävijöiltä. Lisäksi chatbot voi parantaa käyttäjäkokemusta kotisivuistasi, kun se tarjoaa vastauksia asiakkaiden kysymyksiin luoden verkkosivuista interaktiiviset. Leadoon avulla voidaan rakentaa myös erilaisia laskureita ja visuaalisia chatbotteja.
5. Verkkosivun jatkuva kehittäminen
Yrityksissä on päivänselvää, että kun ympärillä oleva maailma ja oma toimiala muuttuu ja kehittyy, niin yrityksen on pysyttävä toiminnoiltaan mukana muutoksessa. Sama pätee yrityksen verkkosivustoon. Se ei ole pelkkä staattinen sivu, vaan sitä on kehitettävä säännöllisesti.
Laadukkaalla verkkosivulla on otettu huomioon visuaaliset, sisällölliset ja tekniset näkökulmat unohtamatta digimainonnan tarpeita. Vanhentuneet ja kuormittuneet kotisivut ovat hitaat ja epämukavat käyttää. Huonovointiset sivut eivät pärjää myöskään hakukoneiden hakutuloksissa ja ennen kaikkea ne eivät ole käyttäjäystävälliset.
6. Googlen automaatiot lisääntyvät entisestään
Google Adsissa automaatiot ja tekoäly ohjaavat kampanjoita yhä enemmän. Tästä hyvänä esimerkkinä Googlen uudehko kampanjatyyppi, Performance Max. Automaatioiden onnistuminen on kuitenkin edelleen hyvin tehdyn manuaalisen pohjatyön varassa. Automaation täytyy tietää tarkasti, mitkä ovat kampanjan tavoitteet, jotta se pystyy toteuttamaan toivottuja tuloksia.
7. Äänipohjainen markkinointi
Digitaaliset äänisisällöt, kuten podcastit ja äänikirjat kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Spotify on ollut jo vuosia suomalaisten käytetyin äänipalvelu ja äänimainonta siellä lisääntyy koko ajan.
Spofity tarjoaa markkinoijille erinomaisen alustan kohdennetulle mainonnalle. Kohdeyleisöä omalle mainonnalle pystyy kohdentamaan esimerkiksi geo-sijainnin, iän, sukupuolen sekä musiikkigenren perusteella.
8. Digimarkkinoinnin monikanavaisuus
Voihan mediakentän pirstaleisuus! Google, LinkedIn, Bing, Meta (Facebook, Instagram), X (Twitter), Snapchat, Jodel, Pinterest ja TikTok.. ohjelmallinen ostaminen, natiivimainonta, äänimainonta, display-mainonta, hakusanamainonta, videomainonta, nettitv…
Kanavia ja tapoja mainostaa on huikea määrä jo pelkästään digissä. Harvoin vain yksi kanava riittää tavoittamaan kaikki palveluistasi kiinnostuneet asiakkaat. Markkinoinnin on oltava monikanavaista ja kanavavalinnat kannattaa tehdä tavoitelähtöisesti.
Monikanavainen markkinointi on nykyään seurattavampaa ja mitattavampaa kuin koskaan. Samalla se on myös mutkikkaampaa, sillä et saa tietoosi enää yhtä paljon asioita, kuin aiemmin, johtuen muun muassa lainsäädännöstä tai mainosalustojen rajoitteista. Markkinoijan haaste onkin saada muodostettua tämän päivän kanavakirjosta yritykselle sopiva yhdistelmä, joka tuo uusia asiakkaita ja vahvistaa yrityksen brändiä.
9. Google Analytics 4
Onhan Google Analytics 4 jo otettu käyttöön verkkosivuillasi ja määritetty hyvin mittaamaan tärkeitä asioita?
Euroopan komission heinäkuussa 2023 linjaaman uuden tietosuojakehyksen mukaan Google Analytics 4 on täysin laillinen ja hyväksytty analytiikkatyökalu. Ennen päätöstä keskeisimpänä haasteena asiassa koettiin henkilötietojen siirtäminen yhdysvaltalaisille yrityksille ja USA:n tiedusteluviranomaisten teoreettinen pääsy tietoihin.
10. Visuaalisuus, lyhytvideot ja Rich Media
Visuaalisen sisällön, erityisesti videoiden, rooli on kasvussa markkinoinnissa. Videosisältöjä kulutetaan sosiaalisen median alustoilla valtavia määriä. Etenkin suosiotaan nostaneet lyhytvideot vaativat yrityksiltä hyvää pelisilmää. Reels-alustojen käyttölogiikka kannattaa olla hyvin hallussa, ennen kuin sinne tekee omaa sisältöä.
Videoita ei kannata alkaa tekemään pelkästään tekemisen ilosta. Videolla voi saada aikaan hyviä tuloksia, kunhan on miettinyt tarkkaan sen tavoitteet, tuotannon ja julkaisualustan. Videoissa on tärkeää muistaa, että katsojat tykkäävät autenttisuudesta ja ihmisistä. Videot ovat erinomainen formaatti luoda mielikuvia, kertoa arvoista, toimintatavoista ja tavoitteista omilla kasvoilla ja äänellä.
Tällä hetkellä mainonnassa trendaa entistänäyttävämmät, toiminnalliset HTML5–erikoisratkaisut, joilla voi kiinnittää huomion tehokkaammin ja saada tätä kautta enemmän tehoja mainontaan.
11. Vastuullisuus
Yritysten toiminta ei ole enää pelkästään viranomaisen valvovan silmän alla. Sosiaalinen media on antanut vaikuttavan äänitorven itse asiakkaille ja kuluttajille – niin hyvässä kuin pahassa. Räikeät rikkomukset sosiaalisen vastuun kantamisessa niin tuotantoketjuissa kuin henkilöstön hyvinvoinnissa löytävät tiensä yleisön tietoisuuteen entistä helpommin.
Eettisten ja kestävien ratkaisujen vaaliminen yrityksen liiketoiminnassa ei globaalissa markkinataloudessa ole välttämättä aina taloudellisesti tehokkain ratkaisu. Toisaalta taitavalla viestinnällä brändin eettisyydestä pystyy vakiinnuttamaan asemansa tietoisten kuluttajien keskuudessa.
Vastuullisuus alkaa näkyä myös verkkosivu-uudistuksissa. Sijaitseeko palvelimet Suomessa? Tuotetaanko energia uusiutuvalla energialla? Onko käyttäjäpolut mahdollisimman lyhyet, että turhia energiaa vieviä sivulatauksia ei tarvita? Onhan kaikki mahdollinen verkkosivuilla pakattu energian säästämiseksi?
12. Tekoäly (AI)
Kaikki tekoälyn suomat mahdollisuudet, iso ja pienet, ovat todella iso pala kakkua, mutta kuluneen vuoden aikana hyväksi todettuja soveltamistapoja on jo löydetty tekoälystä markkinoinnin työkaluiksi.
Tekoälyllä on käytössään valtava määrä ihmisten luomaa dataa. Datamassaa fiksusti käsittelemällä on mahdollista tunnistaa entistä tarkempia kohderyhmiä, joilla voidaan tuottaa paremmin kohdennettua mainontaa. Tekoälyä voi hyödyntää myös tiedon analysoinnissa, ennustamisessa, sisällöntuotannossa, on sitten kyse tekstistä tai kuvasisällöstä. Tekoälyn avulla voi hakea myös näppärästi parannusehdotuksia nykyiseen tekemiseen.
13. Interaktiivinen sisältö
Oikean tuotteen tai palvelun suhteen interaktiivinen sisältö voi tuottaa parempia tuloksia kuin pelkkä perinteinen mainos. Kyselyt, arvonnat ja interaktiiviset mainoskampanjat viestivät kohdeyleisölle, että yritys on halukas olemaan henkilökohtaisesti yhteydessä kohdeyleisöönsä ja tätä myötä brändin kanssa vietetty aika on yleensä pidempi.
Etenkin aktiivinen sosiaalisen median läsnäolo on erinomainen tilaisuus interaktiiviselle sisällölle. Esimerkiksi tuotearvonnat keräävät paljon liikennettä kommenttikenttään ilmoittautumisen muodossa ja arvonnan toteutus livelähetyksenä antaa yritykselle helposti lähestyttävät kasvot ja äänen. Myös chatbotit ovat oiva interaktiivisen sisällön muoto.
14. Personoidut ja kohdennetut markkinointiviestit
Digitaalisilla alustoilla viestin välittäminen kohdennetusti tietylle kohderyhmälle kehittyy jatkuvasti. Yksilöllisten markkinointistrategioiden kehittäminen on työvaihe, johon kannattaa varata resursseja.
Digitaalisessa markkinoinnissa tulosten mittaamisella tavoitteellisesti on aina osansa. Näkemällä vaivan kohderyhmän ja ostajapersoonan määrittämiseen, saavuttaa paljon hyötyä sisällöntuotannon toteuttamisessa ja kampanjan asetusten määrittämisessä.
Mainoksen vaikuttavuus digitaalisilla alustoilla pystytään maksimoimaan, kun viestin näkökulma on rakennettu selkeästi yksilöä puhuttelevaksi, se esitetään oikeassa kanavassa oikeaan aikaan, ja muistetaan tarvittava toiston määrä.
15. Sähköpostimarkkinoinnin uudelleen yleistyminen
Personoitujen uutiskirjeiden lähettäminen on yleistynyt. Uutiskirjeiden suhteen täytyy jaksaa olla kärsivällinen. Asiakastietojen strukturoitu kerääminen alusta asti on tärkeää, että tietoja voidaan myöhemmin hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Markkinointiluvan kysyminen on kuluttajapuolella erityisen tärkeää. Markkinoinnin automaation käyttöönotto myös mahdollistuu, kun asiakastietoja on järkevästi kertynyt.
Laadukkaasti tuotettu uutiskirje tarjoaa vastaanottajalleen ajankohtaista tietoa yrityksen toiminnasta, tuotteista ja kampanjoista. Uutiskirjeet ovat erinomainen tapa välittää tietoa, jota vastaanottaja tuskin tulisi vahingossa etsineeksi yrityksen muista kanavista.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.