Ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen tuo tuloksia, jotka puhuvat puolestaan.

Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa digitaalisen mainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii?

Ohjelmallisesti voidaan ostaa banneri-, video- ja natiivimainontaa sekä äänimainontaa esim. Spotify-palveluun. Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen. Ohjelmallinen ostaminen erottuu perinteisestä suoraostamisesta niin, että ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa. Mainostajan näkökulmasta ohjelmallinen ostaminen on erittäin tehokasta ja tarkasti kohdennettavaa mediaostamista, jolloin turhat mainosnäytöt saadaan minimoitua.

10 syytä — Miksi ohjelmallinen ostaminen?

  1. Erilaiset tavoitteet. Ohjelmallisen ostamisen kautta voi rakentaa brändiä, ohjata liikennettä tai vaikkapa hakea puhdasta konversiota. Banneri‑, video- ja natiivimainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti.
  2. Laaja tavoittavuus. Ohjelmallisen ostamisen kautta tavoitetaan kaikki suomalaiset. Myös kansainvälisille markkinoille voidaan tehdä kampanjoita ohjelmallisen ostamisen avulla.
  3. Näkyvyys kaikissa kotimaisissa premium-medioissa ilman päällekkäispeittoa. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa kokonaistoiston optimoinnin mediariippumattomasti.
  4. Tarkka kohdentaminen. Kohdentamismahdollisuudet ovat äärimmäisen hyvät. Voidaan valita halutut verkkosivut tai datakohdentamisen avulla tarkasti valittu kohderyhmä.
  5. Tehokasta mediaostamista. Yhden järjestelmän kautta ostetaan näkyvyys kaikkiin kotimaisiin laatumedioihin mm. Sanoma, A‑Lehdet, Aller, Otavamedia, MTV ja lisäksi paljon yksittäisiä verkkosivuja.
  6. Reaaliaikainen analysointi ja reagointi. Kampanjaa optimoidaan koko ajan kohti mahdollisimman hyviä tuloksia.
  7. Tuloksellisuus ja objektiivisuus. Ei suosita mitään mediaa tai mediataloa. Tulokset saavat puhua puolestaan. Mainos näkyy siellä, missä se tuottaa haluttuja tuloksia.
  8. Mitattavuus. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena mainosnäytöstä aina konversioon asti.
  9. Kustannustehokkuus. Hukkaan menneet mainosnäytöt vähenevät, kun ne saadaan kohdennettua tarkasti määritellylle kohderyhmälle.
  10. Huutokauppahinnoittelu. Mainosnäytön hinta määräytyy useimmiten huutokaupan mukaan. Ostamme mainosnäytöt neuvotelluilla sopimushinnoilla.

Ohjelmallisen ostamisen hinnoittelu

Pääsääntöisesti ohjelmallinen ostaminen on näyttöpohjaisesti hinnoiteltua, CPM = Cost Per Mille eli hinta tuhatta mainosnäyttöä kohden. CPM-hinnoittelut vaihtelevat paljon kohderyhmän, verkkosivun, mainospaikan ja ajankohdan mukaan. Suuret, näyttävät paraati-mainosformaatit ovat hinnakkaampia kuin pienet. Niiden hinta vaihtelee muutamasta eurosta useisiin kymmeniin euroihin per tuhat mainosnäyttöä. Pyrimme ostamaan halutut mainosnäytöt aina mahdollisimman edulliseen hintaan.

Ohjelmallinen ostaminen käytännössä

STEP 1: Tunnistetaan kohderyhmä.

Käytetään esimerkiksi demografisia määrittelyjä tai muuta kiinnostuksesta ja verkkokäyttäytymisestä kertovaa dataa oman yleisön tunnistamiseen.

STEP 2: Poimitaan rusinat pullasta.

Poimitaan rusinat pullasta, eli vain oma, tunnistettu yleisö kaikista mahdollisista verkkomedioista. Tämä tarkoittaa sitä, että emme osta massoittain mainosnäyttöjä tai klikkauksia, vaan mahdollisimman tarkkaan tunnistettuja yleisöjä.

STEP 3. Näytetään oikea viesti, oikeaan aikaan, oikealle ihmiselle.

Ohjelmallinen ostaminen sitoo yhteen kaikki verkkomediat ja mainostajan oman asiakaspolun. Emme luukuta yhtä viestiä niille, kenelle se ei ole relevantti. Se minkälaista mainontaa asiakas näkee, riippuu missä vaiheessa ostopolkua hän on.

STEP 4. Mitataan, opitaan ja kehitetään.

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena verkkomedioista konversioon. Kampanjointi on jatkuvaa mittaamista, oppimista ja tekemisen kehittämistä.

Palvelumme ohjelmalliseen ostamiseen liittyen

  • Kampanjoiden suunnittelu, toteutus, optimointi ja reaaliaikainen raportointi
  • Kohderyhmämäärittely ja viestikärjet
  • Kampanjabannerien ja ‑landing pagejen suunnittelu ja toteutus

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Miksi Oddy kumppaniksi?

0%
Mitattavia tuloksia ja toimenpiteitä. Tulokset ratkaisee!
0%
Aktiivinen yhteydenpito. Tiedät koko ajan missä mennään!
0%
Monipuoliset palveluvaihtoehdot. Valitaan se paras ja tehokkain!
0%
Tavoitteemme on aina yhteinen. Ollaan samalla puolella!
0%
Pienellä budjetilla liikkeelle. Tehdään ja opitaan yhdessä!
0%
Pidämme kiinni sovitusta. Meihin voi luottaa!
0%
Haluamme suoriutua, että yhteistyö jatkuu. Ei vuosisopimuksia!
0%
Meistä sanotaan, et me ollaan hyviä ja taitavia tyyppejä!

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme