Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?
Myös pienet ja keskisuuret yritykset hyötyvät brändimarkkinoinnista
Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Moni pk-yritys keskittyy suoramarkkinointiin ja tuotelähtöisiin kampanjoihin ja brändimarkkinointi unohtuu. Kuitenkin brändimainonnasta on paljon hyötyä.
Avainsanat:
Tunnistettava brändi luo luottamusta asiakkaiden silmissä
Brändi on yrityksen identiteetti. Se on sitä, miten asiakas, kuluttaja tai muu brändin kanssa tekemissä oleva henkilö kokee yrityksen tai tuotteen. Mietitty brändi luo yhtenäisen ja tunnistettavan ilmeen ja fiiliksen yritykselle kaikissa kanavissa ja paikoissa. Tämä johdonmukaisuus auttaa asiakkaita tunnistamaan yrityksen tuotteet ja palvelut nopeasti.
Hyvä brändi vaikuttaa asiakkaan mielikuviin ja valintoihin positiivisesti. Se vetoaa tunteisiin, ohittaa järkisyyt ja näin lopulta auttaa ostopäätöksen tekemisessä. Kun potentiaaliset asiakkaat tuntevat ja tunnistavat brändin, he valitsevat sen todennäköisemmin muiden kilpailijoiden sijaan. Tämä johtuu siitä, että yleensä ihmiset haluavat ostaa ja käyttää heille jollakin tapaa tuttuja tuotteita ja palveluita, vaikka usein alitajuisesti. Tunnistettava ja entuudestaan tuttu brändi herättää siksi enemmän luottamusta kuin tuntematon brändi. Tämä on erityisen tärkeää pk-yrityksille, joilla ei välttämättä ole suurten yritysten resursseja. Luottamus on arvokasta valuuttaa ja brändimarkkinointi on tehokas tapa sen rakentamiseen.
Brändimarkkinointi auttaa erottumaan kilpailijoista
Markkinat ovat usein kilpaillut ja myös pk-yrityksen on hyvä erottua muista. Hyvin suunniteltu brändimainonta voi tehdä yrityksestä mieleenpainuvan ja vetovoimaisen kohderyhmälle. Varsinkin pienten, samankaltaisten yritysten on usein vaikea erottua toisistaan. Kerran nähty mainos ei jää kuluttajalle mieleen muiden samankaltaisten toimijoiden joukosta eikä hän enää välttämättä löydä tiettyä tarjousta vaikkapa Googlettamalla, jos yrityksen nimi ei ole jäänyt mieleen. Muistettava brändi auttaa tässäkin.
Selkeällä brändillä erottuu helposti joukosta jo pienelläkin panostuksella. Moni pienyrittäjä voi erottua massasta vaikkapa ainutlaatuisella tarinalla tai persoonallisella tyylillä. Myös arvoista kannattaa kertoa. Paikallisille toimijoille paikallisuuden painottaminen voi olla myös iso myyntivaltti. Jotkut voivat haluta valita paikallisen pienen toimijan ison yrityksen sijaan. Paikallisuutta ei kuitenkaan välttämättä hahmota ilman asian esiintuomista.
Brändimarkkinointi auttaa laajentamaan asiakaskuntaa ja syventämään asiakassuhteita
Usein pienillä yrityksillä saattaa olla vakiintunut asiakaskunta ja uusien asiakkaiden löytäminen on vaikeaa. Brändimainonta voi auttaa pk-yritystä saavuttamaan laajemman yleisön. Eri digitaalisen markkinoinnin kanavien avulla pk-yritys voi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita laajasti ja kustannustehokkaasti. Laaja näkyvyys vaikkapa sosiaalisessa mediassa tai pari brändillistä täsmäiskua natiivimainonnan puolelle lisäävät mahdollisuuksia tehdä vaikutus uusiin asiakkaisiin ja kasvattaa markkinaosuutta. Natiivimainonta onkin yksi hyvä tapa tehdä brändityötä.
Uusien asiakkaiden lisäksi brändimarkkinointi myös syventää olemassa olevia asiakassuhteita. Kun asiakkaat tuntevat yrityksen arvot ja missiot, he voivat sitoutua brändiin syvemmällä tasolla. Tämä lisää asiakasuskollisuutta ja pitkäaikaisia asiakassuhteita, mikä on elintärkeää pk-yrityksen kestävälle kasvulle.
Hyvä kombo on tehdä tietoisuutta lisäävää brändityötä muutamalla vahvalla pääviestillä ja hoitaa kauppa kotiin taktisella mainonnalla, unohtamatta remarketing-mainontaa.
Vahva brändi tuo lisäarvoa ja antaa perusteet korkeammalle hinnoittelulle
Hyvin hallittu brändi luo lisäarvoa tuotteille ja palveluille. Asiakkaat ovat usein valmiita maksamaan enemmän brändistä, johon he luottavat ja joka puhuttelee heitä emotionaalisesti. Brändimainonta voi näin ollen parantaa yrityksen kannattavuutta pitkällä aikavälillä. Varsinkin pk-yrityksillä voi olla vaikeuksia nostaa hintoja oikeasti kannattavalle tasolle, koska kilpailua käydään paljon hinnan kautta. Lisäksi kun usea asiakas on uusi ja jokainen kauppa vaatii paljon työtä. Hyvä brändi tekee puolet tuosta työstä jo valmiiksi.
Brändityöstä on hyötyä kaikenkokoisille yrityksille ja budjeteille
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on yleensä rajalliset resurssit mainonnan tekemiseen. Sen takia brändimainonnan tekeminen jätetään usein takavasemmalle ja keskitytään pääsääntöisesti vaikkapa tuote- tai tarjouskeskeiseen markkinointiin. Kuitenkin brändin rakentamisesta on hyötyä kaikenkokoisille yrityksille. Brändimainonta on erityisesti investointi tulevaisuuteen ja se vaatii oikeanlaisen jalkautuksen toteutuakseen tehokkaasti. Se ei välttämättä tuo välitöntä myynnin kasvua, mutta se rakentaa yrityksen tunnettuutta ja arvostusta pitkällä aikavälillä. Tämä on ratkaisevaa pk-yritykselle, joka haluaa kasvaa ja kehittyä vakaasti ja kestävällä tavalla. Usein esillä oleva brändi säilyy usein paremmin mielessä kuin vaikkapa silloin tällöin tarjouksia mainostava yritys. Yleensä kun kuluttajalla on ostoksen aika, on se yritys vahvemmilla, joka on jäänyt mieleen jo aiemmin.
Digimarkkinointi on hyvä alusta brändin rakentamiselle
Brändi koostuu sekä mielikuvista että brändin toiminnasta. Se näkyy niin tekemissä kuin materiaaleissa, kuten vaikkapa painotuotteissa. Digitaalinen maailma tarjoaa lukuisia hyviä mahdollisuuksia brändimainontaan. Sosiaalinen media, blogit, ja muut digitaalisen markkinoinnin alustat ovat tehokkaita tapoja tuoda brändi esille. Esimerkiksi sisältömarkkinointi somessa voi tehdä brändistä lähestyttävämmän ja luoda samalla vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Erityisesti pienille yrityksille se on luonnollinen ja edullinen tapa tehdä brändityötä, toki se vaatii aikaa ja panostusta. Sisältömarkkinointi yhdistettynä vaikuttajamarkkinointiin on myös hyvä kombo. Someen ja nettisivuille on helppoa luoda arvokasta sisältöä, kuten blogeja, artikkeleita, infografiikoita, videoita ja animaatioita, jotka heijastavat brändin arvoja ja myös asiantuntemusta.
Pk-yritysten kannattaa ehdottomasti ottaa brändimainonta osaksi markkinointistrategiaa. Lue myös blogimme, jossa käydään läpi 5 syytä miksi ylipäätään tehdä brändimarkkinointia. Brändimarkkinointi tarjoaa lukuisia etuja, kuten luottamuksen rakentamisen, erottautumisen kilpailijoista, asiakaskunnan laajentamisen, asiakassuhteiden syventämisen, lisäarvon luomisen, digitaalisen näkyvyyden vahvistamisen ja pitkäjänteisen kasvun.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.