Retarget-mainonta eli remarketing

Retarget-mainonta eli uudelleenmarkkinointi – mitä se on ja mitä sillä voidaan saavuttaa?

Remarketing, retargeting, reta, rema, uudelleenmarkkinointi… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kaikissa on kuitenkin kyse yhdestä ja samasta asiasta: tunnistetun käyttäjän muistuttamisesta.

Retarget-mainonta eli uudelleenmarkkinointi – mitä se on ja mitä sillä voidaan saavuttaa?

Miksi retarget-mainonta on tärkeää?

Retargetointi antaa asiakkaalle uuden mahdollisuuden ostaa ja palata palvelun äärelle. Se muistuttaa kesken jääneestä sivustovierailusta ja kannustaa palaamaan takaisin sivuillesi sen jälkeenkin, kun sieltä on kerran poistuttu.

Tuotteiden ja palveluiden vertailu on moninaisten verkkoalustojen ansiosta tehty kuluttajille nykyisin todella helpoksi. Vertailua on mahdollista tehdä niin yritysten omilla sivuilla, hakukoneiden avulla, YouTubessa, Tiktokissa, Instagramissa ja monissa muissa palveluissa.

Vertailunhalu lykkää usein ostopäätöstä myöhemmäksi ja myöhemmäksi. Mahdollinen asiakas saattaa selata läpi useammankin kilpailijasi sinun lisäksesi. Miten takaat, että kyseinen asiakas muistaa juuri sinut näiden muiden yritysten joukosta? Retargeting-mainonnalla.

Retarget-mainonnalla pidät yrityksesi asiakkaan mielessä, kun tämä tekee vertailua eri tuotteiden ja palveluntarjoajien välillä. Olet ehkä itsekin joskus huomannut, kuinka juuri googlaamasi tuote putkahtaa seuraavana päivänä sosiaalisen median feediisi kuin ajatuksia lukien. Kyse on retargetoinnista.

Älä anna kilpailijoillesi etua jättämällä retargetointi pois mainonnan repertuaaristasi. Kilpailijasi nimittäin tekevät sitä varmasti jo!

Missä retarget-mainonta näkyy?

Jokaisella alustalla on omat pikselinsä, jotka asentamalla saat retargeting-yleisöt käyttöösi.

Yleisöjen luonti retargetoinnissa

Yleisöllä tarkoitetaan retargetoinnissa sitä määriteltyä ihmisjoukkoa, jota kulloinkin halutaan mainonnan keinoin tavoitella.

Yleisöjä voi luoda käsin ja niitä voi olla useita erilaisia. Aina ei ole kannattavinta kohdentaa mainontaa kaikille verkkosivukävijöille, vaan tuloksekkaampaa on kohdentaa erilaisia viestejä eri kävijöille. Esimerkiksi blogipostauksessa käyneelle ei kannata näyttää samanlaista viestiä, kuin verkkokaupan ostoskoriin päättänyttä asiakasta.

Yleisöjä ei voi olla koskaan liikaa. Mitä enemmän yleisöjä, sitä helpompi lähteä testaamaan ja vertailemaan niitä keskenään. Toki yleisöissä tulevat alustakohtaiset rajat mukaan, jolloin yleisö ei saa jäädä liian suppeaksi, tai muutoin mainontaa ei pysty kyseiselle kohderyhmälle ajamaan. Nämä rajoitukset ovat yleensä henkilömääriltään noin sadasta tuhanteen henkilön luokkaa.

Käytetäänkö yleisöjä ainoastaan kohdentamiseen? Ei. Monesti yleisöjä käytetään myös päinvastaiseen, eli rajaamaan valittu henkilöjoukko pois tietyistä kampanjoista.

Esimerkiksi:

  • Henkilö on ottanut lähettänyt yhteydenottolomakkeen b2b-palvelusta
    • Luodaan yleisö “yhteydenottolomakkeen lähettäneet”
      • Yleisö rajataan pois retarget-kampanjasta, jonka viestikärkenä on ohjata ottamaan yhteyttä
      • Yleisö lisätään kampanjaan, jonka viestikärkenä on vakuuttaa henkilö tulemaan yrityksen asiakkaaksi
  • Henkilö on selannut ainoastaan avoimia työpaikkoja sivuillasi
    • Luodaan yleisö “rekrysivuilla vierailleet”
      • Poistetaan yleisö kampanjoista, joissa mainostetaan palveluitasi
      • Lisätään yleisö kampanjaan, jossa mainostetaan yrityksesi työntekijöiden kokemuksia

Retargeting-mainonnan tulokset

Retarget-mainoksilla saa parhaita tuloksia aikaan, kun mietit käyttäjäpolun huolellisesti kuntoon. Mainoksista ei esimerkiksi välttämättä kannata ohjata suoraan samalle sivulle takaisin, mistä henkilö on jo aiemmin poistunut, sillä hänellä on todennäköisesti ollut joku syy jättää sillä kertaa käynti kesken ennen ostopäätöstä.

Sen sijaan asiakkaan vakuuttamiseksi hänet kannattaa ohjata uudella käynnillään vaikkapa asiakastarinoihin tai blogipostauksiin, jossa kyseistä tuotetta tai palvelua käsitellään asiakkaan näkövinkkelistä tai sen ominaisuuksia muutoin laajemmin avaten. Tällöin asiakas saa kenties uutta näkökulmaa ja päätyy todennäköisemmin myönteiseen ostopäätökseen.

Esimerkkejä retargetoinnista

Kuulostaako monimutkaiselta? Retargetoinnin mekanismit ovat itse asiassa hyvin loogisia! Tässä kaksi esimerkkiä.

Matkavarauksen tekeminen

  • Matkaostos on usein kallis kertaostos, jota edeltää pitkä suunnittelu- ja vertailuvaihe. Lomalle lähtijä hakee tietoa eri kohteista, eri majapaikoista ja matkustustavoista. Suunnitteluvaihe voi olla ajallisesti hyvinkin pitkä ja kilpailijoita kymmeniä ja taas kymmeniä. Tässä tiukassa kilpailussa yksittäisen matkatoimiston tai hotellin on vaikea pysyä asiakkaan mielessä ilman aktiivista muistuttamista. 
  • Tehokas retargetointi nostaa kohteesi asiakkaan tietoisuuteen uudelleen ja uudelleen eri kanavissa. Asiakas törmää mainokseesi kenties uutisia lukiessaan, Facebookia selatessaan tai muussa arkisessa verkkosurffailussaan.
  • Toisto juuri oikealla hetkellä houkuttelee hänet takaisin verkkosivuillesi johdattaen kohti ostopäätöstä.

 

B2B-palvelujen mainonta

Esimerkkiasiakas voisi olla vaikkapa etsimässä yritykselleen uutta markkinoinnin kumppania. Hän vertailee erilaisia toimistoja tutkien toimistojen verkkosivuja ja hakien tietoa itseään kiinnostavista markkinointitavoista.
Hän päätyy sivustollesi todennäköisesti googlen kautta ja lukee tarvitsemaansa palvelua koskevia sisältöjä. Sen jälkeen hän siirtyy muille sivuille tekemään vertailua yritysten kesken.
Tällainen asiakas kannattaa palauttaa sivuille näyttämällä hänelle retargetoinnin kautta esimerkiksi asiakasreferenssejä, asiantuntijablogeja tai esittelemällä tiimisi jäseniä.
Näin vahvistetaan asiantuntijamielikuvaa ja tuodaan asiakas askelta lähemmäksi yhteydenottoa. Näin mekin teemme!

Jos tahdot keskustella kanssamme retargetoinnin mahdollisuuksista omalle yrityksellesi, ota yhteyttä digital@oddy.fi.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Teemu Leskinen

Teemu Leskinen

Digital Business Lead

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.