Hakusanamainonnan optimointi

Miksi ja miten sitä tehdään?

Hakusanamainonnan optimointi on jatkuvaa ja erittäin tärkeää työtä, mikäli haluaa mainonnalleen hyviä tuloksia. Hakusanamainonta ei ole vain ”Aloita ja anna pyöriä” -periaatteella toimivaa mainontaa. Tässä blogissa käydään läpi, miksi mainontaa täytyy jatkuvasti optimoida ja mitä asioita täytyy ainakin tehdä.

Hakusanamainonnan optimointi

Hakusanamainonnassa kannattaa hyödyntää asiantuntijaa, niin säästyy harmailta hiuksilta ja saa nopeammin hyviä tuloksia kuin itse opettelemalla ja kokeilemalla.

Olen usein vastannut asiakkaiden ihmettelyihin: ”Miksiköhän verkkosivustomme liikennemäärä tippui lähes olemattomiin, vaikka viime viikolla kaikki oli vielä kunnossa.”

Google haluaa palvella tiedonhakijoita mahdollisimman hyvin

Google pyrkii palvelemaan tiedonhakijoita tarjoamalla relevanteimmat ja parhaiten hakuja vastaavat sivut. Sivut voivat olla joko orgaanisesti nousevia sivuja tai Google Ads -hakusanamainosten kautta nousevia sivuja. Orgaanisiin hakutuloksiin voi vaikuttaa pitkäjänteisellä hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainoksia voi ostaa Google Ads-työkalun kautta. Ostettavia mainospaikkoja on jokaisella hakutulossivulla rajoitettu määrä, näin olleen Googlen on arvotettava, mitkä mainokset palvelevat hakijaa parhaalla mahdollisella tavalla eli kenen mainostajan mainos näytetään. Kun henkilö tekee haun Googlessa tietyllä avainsanalla, kaikki mainokset, jotka on kohdistettu tähän avainsanaan, osallistuvat huutokauppaan. Huutokaupassa mainokset laitetaan järjestykseen osuvuuden ja hintatarjouksen mukaan. Google antaa ns. arvosanan eli laatupisteen mainonnalle. Pitämällä yllä mainontasi laatua saat parempaa tuottoa rahallesi!

Lue Googlen laatupisteistä ja niiden vaikutuksesta mainosten sijoitukseen ja mainostajan maksamaan klikkihintaan.

Hakusanamainonnan optimointi on jatkuvaa työtä

Hakusanamainonnan aloitusvaiheessa työ on oikeiden avainsanojen sekä näihin osuvimpien laskeutumissivujen valintaa sekä avainsanaan osuvimpien mainosten kirjoittamista. Tämän lisäksi mainonnan perusasetukset tulee olla kunnossa ja mainonnan rakenne on tehtävä sellaiseksi, että sen ylläpitäminen ja laajentaminen on jatkossakin tehokasta. Kun hakusanamainonta on lähtenyt käyntiin, optimointi on mainonnan osuvuuden ylläpitoa.

Hakusanamainonnan optimoinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa näihin asioihin

Hakusanamainonnan aloitusvaiheessa työ on oikeiden avainsanojen sekä näihin osuvimpien laskeutumissivujen valintaa sekä avainsanaan osuvimpien mainosten kirjoittamista. Tämän lisäksi mainonnan perusasetukset tulee olla kunnossa ja mainonnan rakenne on tehtävä sellaiseksi, että sen ylläpitäminen ja laajentaminen on jatkossakin tehokasta. Kun hakusanamainonta on lähtenyt käyntiin, optimointi on mainonnan osuvuuden ylläpitoa.

  1. Avainsanat: Ovatko avainsanat järkevät vai näkyykö mainontasi epärelevanteilla hakusanoilla, jotka eivät tuo sinulle konversioita/myyntiä?
  2. Mainostekstit: Herättävätkö mainostekstit kiinnostuksen, houkuttelevatko ne klikkaamaan entä lisäävätkö ne ostohalukkuutta? Onko mainosvariaatioita käytössä tarpeeksi? Onko otsikoita tarpeeksi?
  3. Laskeutumissivut: Onko mainonnan laskeutumissivut valittu oikein ja ovatko ne parhaiden käytäntöjen mukaisia? Millaisia uusia laskeutumissivuja pitäisi luoda ja miten kehittää olemassaolevia? Onko verkkosivun rakenteeseen tullut muutoksia, onko valittava uusia laskeutumissivuja?
  4. Laatupisteet: Avainsanojen laatupisteet vaikuttavat suoraan klikkihintaan ja sen kautta mainonnan tuottoon. Kuinka voit parantaa laatupisteitä?
  5. Laajennukset: Käytetäänkö laajennuksia järkevästi? Laajennukset ovat sivustolinkkejä, paikkalaajennuksia, puhelulaajennuksia, callout-laajennuksia ja palvelulaajennuksia.
  6. Aikakohdennus: Onko joitain viikonpäiviä tai kellonaikoja, jolloin ei synny kauppaa? Onko jokin aika otollisin kaupan syntymiselle?
  7. Aktiivinen optimointi: Optimointitoimenpiteitä tehdään säännöllisesti. Tilille lisätään uusia mainosryhmiä, mainoksia tai muokataan mainosbidejä. Pidempiaikaisia kampanjoita myös lisätään hakusanamainontaan.
  8. Automatisointi: Mainonnan optimointia tehostetaan käyttämällä hyväksi todettuja scriptejä ja automaattisia sääntöjä.
  9. Budjettiallokaatio: Onko mainonnan budjettiallokaatio paras mahdollinen? Kausivaihteluiden merkitys? Budjettien muutoksia tehdään aina tarvittaessa.
  10. Analytiikka ja liitokset: Pidemmällä aikavälillä tarkastellaan analytiikkaa tarkemmin. Mitataanko mainonnan tuottoa ja tuloksia järkevästi? Onko tarvittavat maalipisteet määritetty? Onko Google Ads ja Google Analytics liitos tehty? Entä Search Console?
  11. Tavoitteiden (konversioiden) toteutuminen. Yhteydenotot, myynti, uutiskirjeen tilaus, verkkosivuilla vietetty aika, blogitekstien lukeminen,
  12. Googlen uudistukset. Mikäli haksuanamainontaan tulee uutuuksia tai muutoksia vanhoihin käytäntöihin, pidämme huolen että kaikki on ajantasalla. Esimerkiksi merkkimäärä rajoitukset ja lisäotsikoiden käyttö.

Hakusanamainonnan optimointi vaatii manuaalista työtä

On olemassa työn mekaanista puolta helpottavia työkaluja, joiden tarjoamaa dataa käytetään päätöksenteon helpottamiseksi, mutta loppujen lopuksi vain ihminen pystyy ottamaan huomioon kokonaisuuden ja päättämään optimaalisen hinnan. Pysyäksemme jatkuvasti ”allon harjalla” palaveeraamme myös säännöllisesti Googlen yhteyshenkilön kanssa ja tutkimme mainostilejä yksityiskohtaisesti ja teemme suositeltuja muutoksia. Ulkoistamalla Ads-mainonnan varmistat sen, että mainontaasi hoidetaan muuttuvassa ympäristössä parhaiden käytänteiden mukaan.

 

Hakusanamainonta on osa kokonaisuutta

Digitaalista mainontaa on muistettava tarkastella kokonaisuutena, jonka yksi osa on hakusanamainonta. Esimerkiksi hakusanamainonnan yksittäiset suoraan tuottamattomat sanat saattavat tuoda verkkosivustolle kävijöitä, jotka sitten myöhemmin muuttuvat asiakkaiksi jotain muuta kautta (esim. orgaaninen liikenne, Facebook, LinkedIn, puhelinsoitto). Näiden avustettujen konversioiden todentaminen on joskus hiukan hankalaa, mutta asia kannattaa kuitenkin pitää mielessä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Saavutettavuus on välittämistä

Saavutettavuus on välittämistä – myös sisällöntuotannossa

Sisällöllinen saavutettavuus on ensisijaisesti välittämistä ja esteiden poistamista. Tutustu 7 eri kulmasta sisällön saavutettavuuteen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.