SEM:in 5 tärkeintä hyötyä

Miksi tehdä hakusanamainontaa?

Hakusanamainonta on kustannustehokkainta digitaalista mainontaa. Tutustu blogissamme syihin, miksi!

Avainsanat:

SEM ja sen 5 tärkeintä hyötyä

SEM eli search engine marketing on hakusanamainontaa eli maksullista mainontaa hakukoneissa. Tekstimuotoiset hakutulokset näkyvät hakukoneissa, kuten Googlessa tai Pingissä, useimmiten orgaanisten hakutulosten yläpuolella, merkittynä sanalla “Mainos”. SEM onkin kuin ohituskaista suoraan hakutulosten kärkeen. Hakukonemainonnasta on useita hyötyjä, joista tässä listattuna 5 tärkeintä.

1. SEM parantaa löydettävyyttä

Yksi isoimmista SEM:in eli hakusanamainonnan eduista on näkyvyyden parantuminen. Kun potentiaalinen asiakas etsii yritystäsi, tuotteitasi tai palveluitasi, on tärkeää, että mainos näkyy ensimmäisten hakutulosten joukossa. On tärkeää olla löydettävissä silloin, kun asiakkaalla on niin sanotusti ostohousut jalassa. Kuinka monesti itsekään olet selannut Googlen hakutuloksissa toiselle sivulle tai sitä kauemmas? Ehkä joskus vuosia sitten, kun Google ei osannut vielä tarjota niin hyviä hakutuloksia. Myös SEO eli hakukoneoptimointi on tärkeää työtä löydettävyyden parantamisessa, mutta SEM on nopeampaa ja helpompaa. Lue myös blogimme SEO ja SEM tekemisen yhdistämisestä.

2. SEM on tehokkainta ja edullisinta digitaalista mainontaa

Hakukonemainonnassa mainostaja maksaa mainoksesta vasta silloin, kun mainosta klikataan. Koska SEM on erittäin tarkasti kohdennettavaa ja vasta klikkauksista veloitetaan, tekee se SEM’istä erittäin kustannustehokasta. Koska hakija on yleensä kiinnostunut Googlaamastaan aiheesta, on hän jo valmiiksi keskimääräistä kiinnostuneempi aiheesta, tuotteesta tai palvelusta kuin muu netissä pyörivä lukija. Ja koska hän itse aktiivisesti on etsimässä asiaa, on hän myös lämpimämpi kohdeyleisö, kuin useissa muissa mainosmuodoissa. SEM on myös siitä kätevää, että sitä voi tehdä sekä pienellä, että isommalla budjetilla.

3. SEM toimii pienillekin yrityksille

Pientenkin yritysten kannattaa tehdä hakusanamainontaa, sillä juuri heillä on tärkeintä olla löydettävissä hakutuloksissa. Sanotaan vaikka, että yrityksellä on kotisivut, mutta ne eivät listaudu orgaanisesti Googleen niin hyvin. Hakusanamainonnalla pääsee hakutuloksissa ylös. Esimerkkinä tilanne tältä syksyltä: olin etsimässä Kuopion seudulla alkavia joogia mm. hakusanoilla “jooga Kuopio”. Hakutuloksissa on hyvin sekalaisia tuloksia, online-joogista kansalaisopiston joogiin, joista kaikki eivät edes toimi alueella. Selkeällä mainoksella, jossa olisi mainostekstiin määritelty juuri ne etsimäni ja toivomani asiat, olisi voinut helpottaa etsimisen hankaluutta ja saada kiinnostuneen asiakkaan.

4. SEM voidaan kohdentaa tarkasti

SEM voidaan kohdentaa tarkasti valitsemalla täsmälliset hakusanat, joiden yhteydessä mainoksia näytetään. Näin saadaan parhaat mahdolliset tulokset. Hakusanamainontaa voidaan kohdentaa ja rajata eri tavoin mm. maantieteellisesti rajaamalla. Kohdentamisen lisäksi on tärkeää optimoida mainontaa matkan varrella. Hakusanamainonnan optimointi on manuaalista työtä, jossa käydään tuloksia aktiivisesti läpi ja tehdään muokkauksia parhaimpien tulosten saavuttamiseksi. Koska optimointi on jokaisella asiakkaalla ja toimialalla erilaista, vaatii se tarkkuutta ja osaamista.

5. SEM houkuttelee ja konvertoituu hyvin

Hakusanamainokset ovat orgaanisiin hakutuloksiin verrattuna usein houkuttelevampia. Se johtuu paremman sijainnin lisäksi siitä, että mainos oon koottu sisältämään juuri ne tarvittavat asiat ja tiedot, mitä hakija etsii. Sen viesti vakuuttaa, on selkeä, ytimekäs ja ammattimainen. Usein vieressä saattaa olla orgaanisia hakutuloksia, joihin ei ole määritelty tekstiä mikä hakutuloksissa näkyy. Siten tekstinä saattaa usein olla vain se teksti, mikä sivuilla on ensimmäisenä. Ja se harvemmin kertoo asiaa tiivistetysti, vaan kävijä joutuu käymään sivuilla asti selvittääkseen, mistä tekstissä on kyse. Tämän takia myös mainoksien kautta sivuille saapuneet kävijät konvertoivat paremmin kuin orgaanisten linkkien kautta tulleet kävijät.

Jos kaipaat apua hakusanamainonnan aloittamisessa tai jo käynnistetyn mainonnan parantelussa, lue miksi valita meidät hakusanamainonnan kumppaniksi.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.