Vinkkejä tehokkaaseen mobiilimainontaan

Kuinka menestyä mobiilimainonnassa?

Mobiililaitteiden käyttö on räjähtänyt viimeisten vuosien aikana. Verkkosivuja ja mainontaa suunniteltaessa enää ei kannata puhua siitä, että sivuston pitää olla responsiivinen. Sen pitää olla sivuston lähtökohtana ja käytettävyys mobiililaitteella keskiössä.

Tehokas mobiilimainonta

Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen pitää huomioida myös mainonnassa. Mobiilimainontaan kannattaa tehdä oma suunnittelunsa ja esimerkiksi videomainonnassa kannattaa huomioida käytettävä päätelaite ja sen käyttötavat. Seuraavaksi kerron, missä kanavissa mobiilimainontaa tehdään ja mitä niissä kannattaa huomoida.

Hakusanamainonta

Kasvava yleisö aloittaa tutustumisen tuotteeseen tai palveluun mobiilaitteella. Mobiililaite kulkee jatkuvasti mukana ja sillä haetaan tietoa myös lähellä ostopäätöstä. Esimerkiksi lomaillessa uudessa kaupungissa haetaan ravintolaa, jonne mennä ruokailemaan. Mobiililaitetta käytettäessä hakusanamainonnan merkitys kasvaa. Googlen hakukonetta käytettäessä maksettu mainonta täyttää koko mobiililaitteen näytön. Käyttäjän pitää vierittää näkyvää huomattavasti alaspäin, ennen kuin muut hakutulokset näkyvät näytöllä.

Sosiaalinen media

Sosiaalista median käyttö on todellä mobiilipainotteista. Mobiililaite kulkee jatkuvasti mukana ja sosiaalista mediaa käytetään käyttäjästä riippuen jopa kymmeniä kertoja päivässä. Koska laite kulkee mukana, mainontaa voidaan geo-kohdentaa lokaatioon jossa laitetta käytetään. Sosiaalisen median käyttö on nopeatempoista ja se on hyvä huomioida mainonnassa. Mainonnan viestin kannattaa olla selkeä ja sen pitää herättää huomio nopeasti.

Display mainonta

Bannerimainontaa tehdään Google Display Networkissa, sosiaalisessa mediassa ja ohjelmallisesti ostettuna Suomalaisissa uutismedioissa. Bannerimainonnan yksi tavoitteista on tunnettuuden rakentaminen ja mobiilimainonnan mainospaikat ovat suhteessa päätelaitteen kokoon isompia, kuin desktop-laitteille toteutettu bannerimainonta. Mainonnassa pitää kuitenkin huomioida desktop-laitteita useasti pienempi viewability. Viewability on mainonnan mittari, joka kertoo kuinka iso osa mainosnäytösistä on ollut käyttäjän näytöllä tietyn ajan. Mobiilimainonnan pitää olla selkeää ja kampanjan ydinviestin pitää välittyän nopeallakin käyttökokemuksella.

Videomainonta

Videomainonta on todella hyvä brändimainonnan keino ja sitouttaa yleisön staattista mainontaa pidemmäksi aikaa, jos mainosmuoto on ns. pakotettua katselua. Pakotettu katselu tarkoittaa sitä, että mainos pitää katsoa loppuun ennen siirtymistä varsinaiseen videosisältöön. Videomainontaa voidaan toteuttaa kaikissa digitaalisen mainonnan kanavissa. Videomainontaa suunniteltaessa pitää huomioida käytettävä päätelaite ja käyttötavat. Mobiililaitetta käytetään pääsääntöisesti pystyasennossa. Videomainonta kannattaa suunnitella tavalla, että se toimii vertikaali-formaatissa. Pystyvideo täyttää koko ruudun ja sitä käytetäänkin paljon erityisesti sosiaalisessa medissa. Vertikaaliratkaisuja voidaan käyttää myös osassa kotimaisia uutismedioita. YouTubessa ja uutissivustoilla mainonta näytetään taas usein perinteisenä vaakakuvana. Videomainonnassa mobiililaitteilla suositaan lyhyitä videoita, joissa haluttu viesti tavoittaa kuluttajan nopeasti ja “koukuttaa” brändin pariin. Tämän lisäksi kannattaa aina videotuotannossa huomioida missä kanavissa sitä halutaan mobiililaitteilla käyttää. Paras lopputulos saadaan, kun videosta tehdään pysty- ja vaakaversio eri käyttötarkoituksia varten.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.

Mitä on mainosten ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallisesta ostamisesta puhutaan paljon, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Kirjoittamamme opas avaa ohjelmallisen ostamisen salat ja auttaa pääsemään alkuun ohjelmallisessa mainonnassa.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.