Mobiilimainonta

Vinkkejä tehokkaaseen mobiilimainontaan

Mobiililaitteiden käyttö on räjähtänyt viimeisten vuosien aikana. Verkkosivuja ja mainontaa suunniteltaessa enää ei kannata puhua siitä, että sivuston pitää olla responsiivinen. Sen pitää olla sivuston lähtökohtana ja käytettävyys mobiililaitteella keskiössä. Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen pitää huomioida myös mainonnassa. Mobiilimainontaan kannattaa tehdä oma suunnittelunsa ja esimerkiksi videomainonnassa kannattaa huomioida käytettävä päätelaite ja sen käyttötavat. Seuraavaksi kerron, missä kanavissa mobiilimainontaa tehdään ja mitä niissä kannattaa huomoida.

Hakusanamainonta

Kasvava yleisö aloittaa tutustumisen tuotteeseen tai palveluun mobiilaitteella. Mobiililaite kulkee jatkuvasti mukana ja sillä haetaan tietoa myös lähellä ostopäätöstä. Esimerkiksi lomaillessa uudessa kaupungissa haetaan ravintolaa, jonne mennä ruokailemaan. Mobiililaitetta käytettäessä hakusanamainonnan merkitys kasvaa. Googlen hakukonetta käytettäessä maksettu mainonta täyttää koko mobiililaitteen näytön. Käyttäjän pitää vierittää näkyvää huomattavasti alaspäin, ennen kuin muut hakutulokset näkyvät näytöllä.

Sosiaalinen media

Sosiaalista median käyttö on todellä mobiilipainotteista. Mobiililaite kulkee jatkuvasti mukana ja sosiaalista mediaa käytetään käyttäjästä riippuen jopa kymmeniä kertoja päivässä. Koska laite kulkee mukana, mainontaa voidaan geo-kohdentaa lokaatioon jossa laitetta käytetään. Sosiaalisen median käyttö on nopeatempoista ja se on hyvä huomioida mainonnassa. Mainonnan viestin kannattaa olla selkeä ja sen pitää herättää huomio nopeasti.

Display mainonta

Bannerimainontaa tehdään Google Display Networkissa, sosiaalisessa mediassa ja ohjelmallisesti ostettuna Suomalaisissa uutismedioissa. Bannerimainonnan yksi tavoitteista on tunnettuuden rakentaminen ja mobiilimainonnan mainospaikat ovat suhteessa päätelaitteen kokoon isompia, kuin desktop-laitteille toteutettu bannerimainonta. Mainonnassa pitää kuitenkin huomioida desktop-laitteita useasti pienempi viewability. Viewability on mainonnan mittari, joka kertoo kuinka iso osa mainosnäytösistä on ollut käyttäjän näytöllä tietyn ajan. Mobiilimainonnan pitää olla selkeää ja kampanjan ydinviestin pitää välittyän nopeallakin käyttökokemuksella.

Videomainonta

Videomainonta on todella hyvä brändimainonnan keino ja sitouttaa yleisön staattista mainontaa pidemmäksi aikaa, jos mainosmuoto on ns. pakotettua katselua. Pakotettu katselu tarkoittaa sitä, että mainos pitää katsoa loppuun ennen siirtymistä varsinaiseen videosisältöön. Videomainontaa voidaan toteuttaa kaikissa digitaalisen mainonnan kanavissa. Videomainontaa suunniteltaessa pitää huomioida käytettävä päätelaite ja käyttötavat. Mobiililaitetta käytetään pääsääntöisesti pystyasennossa. Videomainonta kannattaa suunnitella tavalla, että se toimii vertikaali-formaatissa. Pystyvideo täyttää koko ruudun ja sitä käytetäänkin paljon erityisesti sosiaalisessa medissa. Vertikaaliratkaisuja voidaan käyttää myös osassa kotimaisia uutismedioita. YouTubessa ja uutissivustoilla mainonta näytetään taas usein perinteisenä vaakakuvana. Videomainonnassa mobiililaitteilla suositaan lyhyitä videoita, joissa haluttu viesti tavoittaa kuluttajan nopeasti ja “koukuttaa” brändin pariin. Tämän lisäksi kannattaa aina videotuotannossa huomioida missä kanavissa sitä halutaan mobiililaitteilla käyttää. Paras lopputulos saadaan, kun videosta tehdään pysty- ja vaakaversio eri käyttötarkoituksia varten.

Kirjoittaja: Tomi Kytömaa

Lue lisää mobiilimainonnasta

AVAINSANAT:

Kiinnostaako mobiilimainonta? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tilasta?

Annamme ehdotuksemme yrityksesi digimarkkinoinnin kehittämiseen ILMAISEKSI.

Ota meihin yhteyttä!