Kuinka luoda hyvä Spotify-kampanja?
Kuinka menestyä Spotify-mainonnassa?
Menestyneen tuotteen taustalta löytyy usein mieleenpainuva äänimainos. Parhaiten toimivat ratkaisut vetoavat tunteisiin ja jättävät kuulijalleen muistijäljen. Nykyään yhä useammat mainokset ovat entistä lyhyempiä. Jo muutamassa sekunnissa täytyy saada herätettyä halutun kohderyhmän mielenkiinto. Mutta miten rakentaa toimiva Spotify-kampanja?
Avainsanat:
Tavoiteltava kohderyhmä
Onnistunut kampanjasuunnittelu edellyttää aina mahdollisimman tarkkaa tietoa tavoiteltavasta kohderyhmästä. Kohderyhmäkuvauksen pohjalta mietitään järkevimmät kohdennuskriteerit mainonnalle.
Spotify-äänimainontaa voi jonkin verran verrata radiomainontaan. Radio on kustannustehokas mainosmedia. Tyypillisesti radiokanavan valintaan vaikuttavat merkittävästi radioaseman musiikkitarjonta ja tyyli. Musiikkigenre ja playlist kohdennuksia voidaan käyttää myös Spotify-mainonnassa. Spotify-mainontaa voidaan kohdentaa myös maantieteellisesti ja iän perusteella. Erona radiomainontaan Spotify-äänimainoksen kanssa yhtä aikaa näytölle tulee klikattava bannerimainos, josta henkilö voidaan ohjata esimerkiksi suoraan verkkokauppaan.
Kun ostamme Spotify-äänimainontaa, ostamme mainonnan ohjelmallisesti. Tutustu ohjelmalliseen ostamiseen ja lue lisää ohjelmallisen ostamisen eduista.
Hyvän äänimainoksen suunnittelu
Äänimainoksen suunnittelu lähtee aina liikkeelle mainostettavasta tuotteesta ja palvelusta sekä tavoiteltavasta kohderyhmästä. Mikä on mainonnan tavoite? Miksi henkilö kiinnostuisi tuotteesta tai palvelusta? Mitkä ovat tuotteen/palvelun vahvuudet ja uniikit ominaisuudet? Mikä viesti puhuttelee kohderyhmää?
Suunnittelun neljä perusajatusta ovat:
- herätetään kohderyhmän huomio
- mielenkiinnon herättäminen
- saada kuluttaja haluamaan tuotetta
- saada kuluttaja ostamaan tuote
Myös spiikkerillä on suuri osuus onnistuneesta äänimainoksesta, halutaanko mainokseen mies- vai naisääni, kenties joku julkisuuden henkilö, tunnettu urheilija tai muu entuudestaan ihmisille tuttu ääni. Suunnittelussa keskitytään äänimainoksen sisältöön, jotta mainoksesta saadaan mahdollisimman houkutteleva ja hyviä mielikuvia aikaansaava.
Erityisesti nuorempi kohdeyleisö tykkää nykyään enemmän lyhyistä (noin 5 sek) äänimainoksista. Yhteen viiden sekuntin mainokseen, ei kovin montaa lausetta mahdu. Useissa tapauksissa voi olla fiksua miettiä äänimainossarjaa, joka koostuu esimerkiksi viidestä viiden sekunnin äänispotista. Näin on mahdollista rakentaa lyhyttä tarinaa ja varioida viestiä kuulijalle.
Tarjoamme halutessasi avaimet käteen-pakettina äänispottien tuotannon, kampanjasuunnittelun ja mediaostamisen. Pyydä tarjous!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.