Spotify mainonta

Kuinka onnistut luomaan hyvän Spotify-kampanjan?

oddy spotify

Menestyneen tuotteen taustalta löytyy usein mieleenpainuva äänimainos. Parhaiten toimivat ratkaisut vetoavat tunteisiin ja jättävät kuulijalleen muistijäljen. Nykyään yhä useammat mainokset ovat entistä lyhyempiä. Jo muutamassa sekunnissa täytyy saada herätettyä halutun kohderyhmän mielenkiinto. Spotify-mainonnassa yhdistyvät ääni- ja bannerimainos, joita voidaan kohdentaa halutulle kohderyhmälle.

Tavoiteltava kohderyhmä

Onnistunut kampanjasuunnittelu edellyttää aina mahdollisimman tarkkaa tietoa tavoiteltavasta kohderyhmästä. Kohderyhmäkuvauksen pohjalta mietitään järkevimmät kohdennuskriteerit mainonnalle.

Spotify-äänimainontaa voi jonkin verran verrata radiomainontaan. Radio on kustannustehokas mainosmedia. Tyypillisesti radiokanavan valintaan vaikuttavat merkittävästi radioaseman musiikkitarjonta ja tyyli. Musiikkigenre ja playlist kohdennuksia voidaan käyttää myös Spotify-mainonnassa. Spotify-mainontaa voidaan kohdentaa myös maantieteellisesti ja iän perusteella. Erona radiomainontaan Spotify-äänimainoksen kanssa yhtä aikaa näytölle tulee klikattava bannerimainos, josta henkilö voidaan ohjata esimerkiksi suoraan verkkokauppaan.

Kun ostamme Spotify-äänimainontaa, ostamme mainonnan ohjelmallisesti. Tutustu ohjelmalliseen ostamiseen ja lue lisää ohjelmallisen ostamisen eduista.

Hyvän äänimainoksen suunnittelu

Äänimainoksen suunnittelu lähtee aina liikkeelle mainostettavasta tuotteesta ja palvelusta sekä tavoiteltavasta kohderyhmästä. Miksi henkilö kiinnostuisi tuotteesta tai palvelusta? Mitkä ovat tuotteen/palvelun vahvuudet ja uniikit ominaisuudet? Mikä viesti puhuttelee kohderyhmää? Mikä on mainonnan tavoite?

Suunnittelun neljä perusajatusta ovat:

  1. herätetään kohderyhmän huomio
  2. saada mielenkiinto heräämään
  3. saada kuluttaja haluamaan tuotetta
  4. saada kuluttaja ostamaan tuote

Myös spiikkerillä on suuri osuus onnistuneesta äänimainoksesta, halutaanko mainokseen mies- vai naisääni, kenties joku julkisuuden henkilö, tunnettu urheilija tai muu entuudestaan ihmisille tuttu ääni. Suunnittelussa keskitytään äänimainoksen sisältöön, jotta mainoksesta saadaan mahdollisimman houkutteleva ja hyviä mielikuvia aikaansaava.

Erityisesti nuorempi kohdeyleisö tykkää nykyään enemmän lyhyistä (noin 5 sek) äänimainoksista. Yhteen viiden sekuntin mainokseen, ei kovin montaa lausetta mahdu. Useissa tapauksissa voi olla fiksua miettiä äänimainossarjaa, joka koostuu esim. viidestä viiden sekunnin äänispotista. Näin on mahdollista rakentaa lyhyttä tarinaa ja varioida viestiä kuulijalle.

Kirjoittaja: Jenna Leino

AVAINSANAT:   

Uppoudu lisää aiheeseen

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!