Digitaalisen markkinoinnin trendit 2021
Mitä vuosi 2021 tuo tullessaan digitaaliseen markkinointiin?
Vuoden alussa veikkaillaan aina tulevia trendejä. Tässä ajatuksiamme vuoden 2021 aikana toteutuvista digitaalisen markkinoinnin trendeistä.
Avainsanat:
1. Somekanavien lisääntyminen
Perinteisempiä sosiaalisen median kanavia markkinoinnin näkökulmasta ovat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Sosiaalisen median kanavien määrä kasvaa jatkuvasti ja kanavien suosio vaihtelee. Markkinoijat eivät vielä ole täysin löytäneet uudempia somekanavia, kuten Snapchat, Jodel, Pinterest ja TikTok. Myös jo tutummat somekanavat ovat lanseeranneet uusia ominaisuuksia, kuten IG Reels, jonka hyödyntäminen on ollut vielä melko vaisua.
2. Livelähetykset
Instagramissa livet ovat olleet suosittuja heti julkaisusta lähtien. Myös Facebookissa on uutuutena ”Huoneet”-ominaisuus, joka mahdollistaa käyttäjien luoda videokeskusteluhuoneen ystäviensä kanssa vaivatta. Linkedin puolestaan loi mahdollisuuden järjestää virtuaalisia tapahtumia LinkedInin omilla tapahtumasivuilla.
3. Datavetoinen markkinointi ja ohjelmallinen ostaminen
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa entisestään ja kohdennuksessa käytettävän datan määrä ja laatu kasvavat.
4. Evästeet ja niiden kerääminen
Evästeet ja niiden keräämiseen liittyvät säädökset puhuttavat paljon. Yhä useammat ottavat käyttöön verkkopalvelussaan monimutkaisempia evästeilmoituksia ja mahdollisuuksia kieltää tiettyjen ja mahdollistaa tiettyjen evästeiden kerääminen.
5. Sähköpostimarkkinointi tulee takaisin
Perinteinen sähköpostimarkkinointi tulee lisääntymään vuonna 2021, mutta mainostajat kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota viestin personoimiseen vastaanottajalle.
6. Mobile first-ajattelu
Eritoten kuluttajamarkkinoijat joutuvat ajattelemaan tekemistä mobiili edellä. Mobiilikäyttö on useilla B2C-toimijoilla 85-90% verkkopalvelun kävijäliikenteestä. Mobiilikäyttöliittymään panostetaan, applikaatioita rakennellaan ja mobiiliin kohdennettua mainontaa tehdään aikaisempaa enemmän.
7. Natiivimainonta
Natiivimainonta on sisältömarkkinoinnin muoto, joka tulee lisääntymään ja haastamaan perinteistä bannerimainontaa. Hyvällä sisällöllä vaikuttaminen on tehokasta.
8. Liikkuva kuva ja pystyvideo
Videot ja ylipäätään liikkuva kuva tulevat lisääntymään staattisten kuvamainosten rinnalla. Erityisesti sosiaalisen median kanavissa pystyvideo on yleistynyt kovaa vauhtia. Videotuotantojen ei tarvitse aina olla raskaita, kevyempiä liikkuvan kuvan ratkaisuja saadaan animoinnilla aikaiseksi.
9. Google Shopping ja Facebook-tuotemainonta
Suoraan myyntiin tähtäävä, taktinen tuotemainonta lisääntyy. Google Shopping yleistyy kaikilla toimialoilla, samoin kuin Facebook-tuotemainonta.
10. Google Analytics 4 (GA 4)
Googlen suosituksen mukaan monet ottavat Google Analytics 4 käyttöön olemassa olevan Universal Analyticsin rinnalla.
+ Muita trendaavia asioita
Markkinoinnin automaatio, asiakkaiden yhteydenotot chattien kautta, Mobilepayn/Pivon yleistyminen maksamisessa, äänihaut, Amazon-verkkokauppa, verkkokaupan suosio ja kasvu, sekä entistä enemmän etänä asioiden hoitaminen.
Menneen vuoden, vuoden 2020 trendit
Lyhyt katsaus vuoden 2020 trendeihin, joita ennustimme näkevämme vuoden 2020 aikana. Blogin voit lukea täältä.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.