Hakukoneoptimoinnin mittarit

Miten mitata hakukoneoptimointia?

hakukoneoptimoinnin mittarit

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivujen optimoimista niin, että sivustolle kertyy mahdollisimman paljon orgaanista eli maksutonta liikennettä hakukoneiden kautta. Jos yrityksesi ei löydy Google hauissa ensimmäiseltä sivulta tuotteitasi/palveluitasi koskevilla tärkeillä hakusanoilla, yritystäsi ei käytännössä ole olemassa. Kun aloittaa säännöllisen hakukoneoptimoinnin tekemisen on hyvä määrittää lähtötilanne ja asettaa selkeät hakukoneoptimoinnin mittarit, että työn tuloksellisuutta ja kehitystä voidaan mitata.

Listaus: Tärkeimmät hakukoneoptimoinnin mittarit

  1. Orgaaniset käynnit. Orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten kautta tulleet verkkosivuvierailut.
  2. Orgaaniset konversiot. Orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten kautta tulleiden verkkosivukävijöiden tekemät konversiot. Konversio voi olla esimerkiksi ostotapahtuma, uutiskirjeentilaus tai yhteydenottopyyntö.
  3. Avainsanojen visibility ilman brändisanoja. On hyvä seurata, millä avainsanoilla sivustolle tulee eniten kävijöitä ja miten avainsanojen sijoitukset kehittyvät. Usein yrityksen tai tuotteen nimeen liittyvät brändisanat on hyvä jättää pois seurannasta.
  4. Bounce rate. Bounce Rate kertoo, kuinka suuri osa kävijöistä lähtee sivustolta pois heti saavuttuaan. Kyse ei ole ajasta, vaan siitä, kuinka suuri osa käynneistä sisältää vain yhden sivulatauksen. Mikäli sivustollasi on 1 000 käyntiä, ja niistä 300 on tasan yhden sivun mittaisia, sivustosi Bounce Rate on 30 %. Korkeaan poistumisprosenttiin kannattaa kiinnittää huomiota. Mikäli suuri osa kävijöistäsi käy vain yhdellä sivulla, se on usein merkki siitä, ettei sivustosi sisältö kiinnosta kohderyhmääsi, tai sinne päätyy sivustosi kannalta huonolaatuista verkkoliikennettä.
  5. Sivulatausten määrä per käynti. Luku kertoo, kuinka monta sivua kävijä keskimäärin lataa käyntinsä aikana.
  6. Keskiverto käynnin kesto. Luku kertoo, kuinka kauan kävijä keskimäärin viihtyy verkkosivulla.
  7. Sivun latausaika. Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat heikentävästi käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia. Google PageSpeed Insights testi arvioi sivun latausajan mobiililaitteille ja pöytäkoneille sekä antaa suoria korjausehdotuksia nopeuden parantamiseksi. Tämän työkalun avulla voit saada osviittaa omista sivuistasi.
  8. Top landing pages. Tärkeimmät laskeutumissivut orgaanisesta hausta – eli mille sivuille tulee todennäköisesti eniten kävijöitä.
  9. Top exit pages. Sivut, joilta kävijät useimmiten poistuvat ja siirtyvät toiselle verkkosivulle. Näiden pohjalta on hyvä miettiä, mitä muutoksia näihin sivuihin pitäisi tehdä, jotta käyttäjä saadaan viettämään kauemmin aikaa verkkosivuilla ja konvertoitumaan.
  10. Suosituin sisältö. Antaa osviittaa, minkälaista sisältöä kannattaa luoda lisää.
  11. Virheet. SEO-työkalut löytävät verkkosivujen sekä teknisiä että sisällöllisiä virheitä, jotka kannattaa korjata kriittisyysjärjestyksessä.
  12. Linkkien määrä ja kehittyminen. Seurataan, mistä verkkosivuilta tulee linkityksiä omalle verkkosivulle ja seurataan niiden määrän kehitystä.

Hakukoneoptimointi (SEO) koostuu monista eri osa-alueista, joita on hankala tehdä ilman kunnon työkaluja. SEO-työkalut tehostavat tekemistä todella paljon ja mahdollistavat monia asioita, joiden tekeminen ei onnistu ilman asianmukaista työkalua. Hyvä SEO-työkalu maksaa hyvin nopeasti itsensä takaisin. Maksullisia työkaluja on markkinoilla paljon tarjolla ja kaikilla niistä on omat vahvuutensa. Osa SEO-työkaluista on erikoistunut johonkin yksittäiseen osa-alueeseen tai yksittäisen työvaiheen hoitamiseen. Parhaat ja monipuolisimmat SEO-työkalut tarjoavat kaikki tarvittavat työkalut yhdessä paketissa. Me käytämme useimmiten SEO-työkaluna SEMRushia. SEMrush on monipuolinen digimarkkinoinnin työkalupaketti, joka sisältää hakukoneoptimoinnin eri osa-alueiden hoitamisen lisäksi hyviä työkaluja myös sisältömarkkinoinnin, some-markkinoinnin ja PPC-hakukonemainonnan tekemiseen.

Kirjoittaja: Jenna Leino

AVAINSANAT:   

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako sinua hakukoneoptimointi? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tilasta?

 

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!