Hakukoneoptimoinnin mittarit

Miten mitata hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivujen optimoimista niin, että sivustolle kertyy mahdollisimman paljon orgaanista eli maksutonta liikennettä hakukoneiden kautta. Jos yrityksesi ei löydy Google-hauissa ensimmäiseltä sivulta tuotteitasi tai palveluitasi koskevilla tärkeillä hakusanoilla, yritystäsi ei käytännössä ole olemassa. Kun aloittaa säännöllisen hakukoneoptimoinnin tekemisen, on hyvä määrittää lähtötilanne ja asettaa selkeät hakukoneoptimoinnin mittarit, että työn tuloksellisuutta ja kehitystä voidaan mitata.

hakukoneoptimoinnin mittarit

Tärkeimmät hakukoneoptimoinnin mittarit

  1. Orgaaniset käynnit. Orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten kautta tulleet verkkosivuvierailut.
  2. Orgaaniset konversiot. Orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten kautta tulleiden verkkosivukävijöiden tekemät konversiot. Konversio voi olla esimerkiksi ostotapahtuma, uutiskirjeentilaus tai yhteydenottopyyntö.
  3. Avainsanojen visibility ilman brändisanoja. On hyvä seurata, millä avainsanoilla sivustolle tulee eniten kävijöitä ja miten avainsanojen sijoitukset kehittyvät. Usein yrityksen tai tuotteen nimeen liittyvät brändisanat on hyvä jättää pois seurannasta.
  4. Bounce rate. Bounce Rate kertoo, kuinka suuri osa kävijöistä lähtee sivustolta pois heti saavuttuaan. Kyse ei ole ajasta, vaan siitä, kuinka suuri osa käynneistä sisältää vain yhden sivulatauksen. Mikäli sivustollasi on 1 000 käyntiä, ja niistä 300 on tasan yhden sivun mittaisia, sivustosi Bounce Rate on 30 %. Korkeaan poistumisprosenttiin kannattaa kiinnittää huomiota. Mikäli suuri osa kävijöistäsi käy vain yhdellä sivulla, se on usein merkki siitä, ettei sivustosi sisältö kiinnosta kohderyhmääsi, tai sinne päätyy sivustosi kannalta huonolaatuista verkkoliikennettä.
  5. Sivulatausten määrä per käynti. Luku kertoo, kuinka monta sivua kävijä keskimäärin lataa käyntinsä aikana.
  6. Keskiverto käynnin kesto. Luku kertoo, kuinka kauan kävijä keskimäärin viihtyy verkkosivulla.
  7. Sivun latausaika. Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat heikentävästi käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia. Google PageSpeed Insights testi arvioi sivun latausajan mobiililaitteille ja pöytäkoneille sekä antaa suoria korjausehdotuksia nopeuden parantamiseksi. Tämän työkalun avulla voit saada osviittaa omista sivuistasi.
  8. Top landing pages. Tärkeimmät laskeutumissivut orgaanisesta hausta – eli mille sivuille tulee todennäköisesti eniten kävijöitä.
  9. Top exit pages. Sivut, joilta kävijät useimmiten poistuvat ja siirtyvät toiselle verkkosivulle. Näiden pohjalta on hyvä miettiä, mitä muutoksia näihin sivuihin pitäisi tehdä, jotta käyttäjä saadaan viettämään kauemmin aikaa verkkosivuilla ja konvertoitumaan.
  10. Suosituin sisältö. Antaa osviittaa, minkälaista sisältöä kannattaa luoda lisää.
  11. Virheet. SEO-työkalut löytävät verkkosivujen sekä teknisiä että sisällöllisiä virheitä, jotka kannattaa korjata kriittisyysjärjestyksessä.
  12. Linkkien määrä ja kehittyminen. Seurataan, mistä verkkosivuilta tulee linkityksiä omalle verkkosivulle ja seurataan niiden määrän kehitystä.

Hakukoneoptimointi (SEO) koostuu monista eri osa-alueista, joita on hankala tehdä ilman kunnon työkaluja. SEO-työkalut tehostavat tekemistä todella paljon ja mahdollistavat monia asioita, joiden tekeminen ei onnistu ilman asianmukaista työkalua. Hyvä SEO-työkalu maksaa hyvin nopeasti itsensä takaisin. Maksullisia työkaluja on markkinoilla paljon tarjolla ja kaikilla niistä on omat vahvuutensa. Osa SEO-työkaluista on erikoistunut johonkin yksittäiseen osa-alueeseen tai yksittäisen työvaiheen hoitamiseen. Parhaat ja monipuolisimmat SEO-työkalut tarjoavat kaikki tarvittavat työkalut yhdessä paketissa. Me käytämme useimmiten SEO-työkaluna Semrushia. Semrush on monipuolinen digimarkkinoinnin työkalupaketti, joka sisältää hakukoneoptimoinnin eri osa-alueiden hoitamisen lisäksi hyviä työkaluja myös sisältömarkkinoinnin, somemarkkinoinnin ja klikkipohjaisen hakusanamainonnan tekemiseen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Saavutettavuus on välittämistä

Saavutettavuus on välittämistä – myös sisällöntuotannossa

Sisällöllinen saavutettavuus on ensisijaisesti välittämistä ja esteiden poistamista. Tutustu 7 eri kulmasta sisällön saavutettavuuteen.

Miksi tarvitaan hyvää sisältöä?

Hyvä sisältö tuo asiakkaat luoksesi. Se vetoaa sekä ihmislukijaan että hakukoneisiin. Kokosimme seitsemän syytä, miksi jokaisen yrityksen kannattaa panostaa hyvään sisällöntuotantoon juuri nyt enemmän kuin koskaan.
Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi

Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi

Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi auttaa sivustoasi löytymään paremmin hakukoneista. Lue vinkkimme, niin onnistut optimoinnissa!
Kuvien hakukoneoptimointi

Vinkit kuvien hakukoneoptimointiin

Optimoimalla verkkosivujesi kuvat voit parantaa myös sivustosi löydettävyyttä hakukoneissa. Lue vinkit kuvien hakukoneoptimointiin!
hakukoneoptimoinnin mittarit

Hakukoneoptimoinnin mittarit

SEO on pitkäjänteistä työtä, jolle on syytä määrittää selkeät hakukoneoptimoinnin mittarit ja tavoitteet. Katso tärkeimmät hakukoneoptimoinnin mittarit!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.