Kuvien ja visuaalisuuden merkitys somessa

Millaisilla kuvilla yrityksen markkinointi menestyy sosiaalisessa mediassa?

Kuvien ja visuaalisuuden merkitys sosiaalisessa mediassa on tärkeää. Tutustu 7 asiaan, jotka kannattaa pitää mielessä sosiaalisen median kuvia tehdessä ja someen postatessa.

kuvien ja visuaalisuuden merkitys somessa

Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sosiaalisessa mediassa kuvatulva on kuitenkin erittäin runsas. Kuvalla kerrotaan, mutta somekuvan pitää kertoa myös nopeasti ja mieleenjäävästi. Etenkin sosiaalisen median mainosten kuvien tulee houkutella selaajia. Usein ensiksi selaajan huomio on siis kiinnitettävä kuvalla, sen jälkeen tekstikin voi alkaa kiinnostamaan.

Mitkä 7 asiaa kannattaakin siis pitää mielessä somekuvia tehdessä ja postatessa?

1. Ilmennä kuvilla juuri teidän brändiänne

Yrityksen tai brändin visuaalinen ilme koostuu monesta osa-alueesta. Onnistunut brändi ilmentää yrityksen tai tuotteen ainutlaatuista tarinaa ja tunnetta. Se muodostetaan kuvien ja tekstien (tone of voice) avulla. Jos yritykselle on rakennettu brändi tai vaikkapa vain graafinen ohjeisto, kannattaa sitä hyödyntää. Samat värit, fontit ja kuvatyylit kannattaa siirtää käyttöön myös someen. Oikeissa käsissä yrityksen graafisesta ohjeistosta voi saada paljonkin irti. Elementeistä ja väreistä voi rakentaa yrityksille erilaisia sosiaalisen median postauspohjia, kehyksiä ja vaikkapa infografiikoita, joita on näppärä käyttää erilaisissa tilanteissa. Pohjia voi tehdä esimerkiksi Adobe Photoshopilla, ilmaisella Canva-ohjelmalla tai avoimen lähdekoodin Gimp-ohjelmalla. Kuvia voi muokata selaimessa taas esimerkiksi Fotorilla tai Photopealla.

2. Pidä yhtenäinen linja

Yhtenäinen linja kaikissa kanavissa auttaa asiakkaitasi erottamaan juuri teidät muista yrityksistä. Yhtenäisyys ja johdonmukaisuus muistuttaa brändistä ja tekee siitä tunnistettavan. Tavoitteena on luoda sellainen brändi, että kun yrityksen kuvan näkee sosiaalisen median syötteessä, sen tunnistaa firman postaukseksi ilman, että tarvitsee katsoa kuka sen on postannut. Kukapa ei tunnistaisi vaikkapa Coca Colaa pelkästä punaisesta väristä tai Nikea swoosh-aaltoviivasta?

3. Luo mielikuvia ja tunnelmaa

Sillä, millaisia kuvia yritys tai tuote käyttää, on merkitystä. Kuvilla luodaan mielikuvaa ja tunnelmaa sekä vahvistetaan identiteettiä ja viestejä. Hyödylliset, informatiiviset, viihdyttävät ja visuaaliset kuvat ja sisällöt ovat niitä, joita mieluiten kulutetaan ja katsotaan. Olen itse huomannut, että sosiaalisessa mediassa keskustelua herättävät kuvat jäävät paremmin mieleen. Sillä sitähän some parhaimmillaan on – sosiaalista! Kannattaa rohkeasti ideoida ja kokeilla erilaisten kuvien käyttöä eri kanavissa.

Yksi nyrkkisääntö on: kuvat ihmiskasvoista toimivat paremmin kuin muu sisältö. Jo lapsesta astihan me mieluiten katsomme ja etsimme kasvoja näkökentästämme. Tutkimusten mukaan kuvat, joissa on ihmiskasvot saavat 38 prosenttia todennäköisemmin tykkäyksiä Instagramissa kuin valokuvat, joissa ei ole kasvoja. Lisäksi esimerkiksi tuotetta päin katsomisella on oma voimansa myös sosiaalisen median mainoskuvissa. (Lähde: Study by Georgia Institute of Technology and Yahoo Labs – Faces Engage Us: Photos with Faces Attract More Likes and Comments on Instagram)

4. Ole selkeä

Somekuva ja sen sisältämä viesti kannattaa olla selkeästi ja heti hahmotettavissa, sillä somefiidejä selataan nopeasti, eikä yhtä kuvaa jäädä katsomaan pitkäksi aikaa. Pienet yksityiskohdat voivat jäädä huomaatta. Lisäksi esimerkiksi LinkedIn ja Facebook tuppaavat muussaamaan kuvia melko paljon niitä optimoidessaan.

5. Panosta laatuun oikeissa paikoissa

Hyvä somekuva on laadukas. Varsinkin kuvapainotteisissa kanavissa, kuten Pinterestissä tai Instagramissa, on järkevää panostaa teknisesti laadukkaisiin kuviin, sillä kuluttajat ovat tottuneet korkeisiin standardeihin. Jopa harrastelijavalokuvaajien kuvat ovat nykyään todella kovalaatuisia. Kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan itse otettuja kuvia stock-kuvien sijaan, sillä aidot kuvat ja aidot tilanteet ovat kiinnostavimpia.

Kannattaa aina miettiä, mikä sopii teidän yrityksellenne. Jos haluatte viestiä laadusta, kovasta osaamisesta ja tuloksista, mutta olla silti coolin rentoja, kannattaa miettiä pitäisikö rennompiinkin behind-the-scenes -kuviin palkata ammattikuvaaja? Rentous ja aitous voi näkyä jollakin muullakin tavalla kuin suttuisina kännykkäräpsyinä ja heiluvina videoina. Ammattilaiskuvaajan avustuksella saatte tuotettua laadukasta jälkeä ja materiaalia myös jatkomarkkinointiin.

6. Älä unohda rentoutta

Viime vuosina mutkattomuus ja rennot kuvat ovat nousseet muotiin. Kotikutoisuus nähdään vastapainona ja vastaliikkeenä kovasti käsitellyille kuville ja digimarkkinoinnin tulvalle. Myös isojen yritysten halutaan viestivän rennommin ja olevan lähempänä asiakasta. Esimerkiksi amerikkalainen pikaruokaketju Chipotle nojaa Instagramissaan vahvasti meemipainotteiseen ja arjen huumorisisältöön. Tämä on hyvä esimerkki kohdeyleisön tuntemisesta ja sisältöjen teosta kanavaa ajatellen. Itse yrityksen nettisivuilla kuvamaailma on erilainen, vain herkullisia ja laadukkaita ruokakuvia.

Myös kanavissa ja eri postauspaikoissa kanavien sisällä on eroa. Monet henkilöbrändit esimerkiksi kuratoivat Instagram-feedinsä todella tarkkaan, mutta Instagram Storiesin puolella sisältö on rennompaa ja ei-niin-siloiteltua – enemmän hetkessä olevaa.

7. Hulluttele hieman!

Omasta mielestäni harmillisen monesti yritysten viestintä on turhan asiallista, puhtaasti informaatioon painottuvaa ja totista. Kuvissa kannattaa mahdollisuuksien mukaan hullutella hieman! Vaikkapa pieni outous kuvassa saa katsojan heräämään somefiidien selaamisen koomastaan ja katsomaan kuvaa uudestaan. Kuviin kannattaa tuoda elämää ja ihmisiä sekä innostusta ja hyväntuulisuutta mukaan tekemiseen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.

Kolme syytä, miksi sometyön ulkoistaminen kannattaa

Mietitkö somen ulkoistamista ammattilaisille? Tutustu kolmeen syyhyn, miksi ja milloin sosiaalisen median ulkoistaminen kannattaa.

Somestrategian tavoitteet

Myös some tarvitsee oman strategian, mutta miten luoda hyvä somestrategia? Tutustu somestrategian tavoitteisiin ja onnistuneen strategian luomiseen.
Millainen sisältö toimii Tiktokissa?

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

Millainen sisältö TikTokissa toimii? Keräsimme luettavaksesi yhdeksän asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon suositulle somealustalle sisältöjä
Henkilöbrändäys & LinkedIn-profiilin erottuvuus

Henkilöbrändäys ja LinkedIn-profiilin erottuvuus

8 käytännön vinkkiä, kuinka tehostat LinkedIn-profiilisi erottuvuutta ja brändäät itseäsi. Lue vinkit ja erotu eduksesi!
Millainen sisältö pärjää somessa? 10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin

Millainen sisältö toimii somessa?

Kuulostaako tutulta tilanteelta: yrityksen sometilit ovat olleet taas pitkään hiljaa ja pitäisi julkaista jotakin sisältöä, mutta et tiedä mitä? Lue vinkkimme suosituista somen postaustyypeistä ja nappaa parhaat ideat toteutukseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.