Digitaalisen markkinoinnin trendit 2021

Mitä vuosi 2021 tuo tullessaan digitaaliseen markkinointiin?

Vuoden alussa veikkaillaan aina tulevia trendejä. Tässä ajatuksiamme vuoden 2021 aikana toteutuvista digitaalisen markkinoinnin trendeistä.

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2021

1. Somekanavien lisääntyminen

Perinteisempiä sosiaalisen median kanavia markkinoinnin näkökulmasta ovat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Sosiaalisen median kanavien määrä kasvaa jatkuvasti ja kanavien suosio vaihtelee. Markkinoijat eivät vielä ole täysin löytäneet uudempia somekanavia, kuten Snapchat, Jodel, Pinterest ja TikTok. Myös jo tutummat somekanavat ovat lanseeranneet uusia ominaisuuksia, kuten IG Reels, jonka hyödyntäminen on ollut vielä melko vaisua.

2. Livelähetykset

Instagramissa livet ovat olleet suosittuja heti julkaisusta lähtien. Myös Facebookissa on uutuutena ”Huoneet”-ominaisuus, joka mahdollistaa käyttäjien luoda videokeskusteluhuoneen ystäviensä kanssa vaivatta. Linkedin puolestaan loi mahdollisuuden järjestää virtuaalisia tapahtumia LinkedInin omilla tapahtumasivuilla.

3. Datavetoinen markkinointi ja ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa entisestään ja kohdennuksessa käytettävän datan määrä ja laatu kasvavat.

4. Evästeet ja niiden kerääminen

Evästeet ja niiden keräämiseen liittyvät säädökset puhuttavat paljon. Yhä useammat ottavat käyttöön verkkopalvelussaan monimutkaisempia evästeilmoituksia ja mahdollisuuksia kieltää tiettyjen ja mahdollistaa tiettyjen evästeiden kerääminen.

5. Sähköpostimarkkinointi tulee takaisin

Perinteinen sähköpostimarkkinointi tulee lisääntymään vuonna 2021, mutta mainostajat kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota viestin personoimiseen vastaanottajalle.

6. Mobile first-ajattelu

Eritoten kuluttajamarkkinoijat joutuvat ajattelemaan tekemistä mobiili edellä. Mobiilikäyttö on useilla B2C-toimijoilla 85-90% verkkopalvelun kävijäliikenteestä. Mobiilikäyttöliittymään panostetaan, applikaatioita rakennellaan ja mobiiliin kohdennettua mainontaa tehdään aikaisempaa enemmän.

7. Natiivimainonta

Natiivimainonta on sisältömarkkinoinnin muoto, joka tulee lisääntymään ja haastamaan perinteistä bannerimainontaa. Hyvällä sisällöllä vaikuttaminen on tehokasta.

8. Liikkuva kuva ja pystyvideo

Videot ja ylipäätään liikkuva kuva tulevat lisääntymään staattisten kuvamainosten rinnalla. Erityisesti sosiaalisen median kanavissa pystyvideo on yleistynyt kovaa vauhtia. Videotuotantojen ei tarvitse aina olla raskaita, kevyempiä liikkuvan kuvan ratkaisuja saadaan animoinnilla aikaiseksi.

9. Google Shopping ja Facebook-tuotemainonta

Suoraan myyntiin tähtäävä, taktinen tuotemainonta lisääntyy. Google Shopping yleistyy kaikilla toimialoilla, samoin kuin Facebook-tuotemainonta.

10. Google Analytics 4 (GA 4)

Googlen suosituksen mukaan monet ottavat Google Analytics 4 käyttöön olemassa olevan Universal Analyticsin rinnalla.

+ Muita trendaavia asioita

Markkinoinnin automaatio, asiakkaiden yhteydenotot chattien kautta, Mobilepayn/Pivon yleistyminen maksamisessa, äänihaut, Amazon-verkkokauppa, verkkokaupan suosio ja kasvu, sekä entistä enemmän etänä asioiden hoitaminen.

Menneen vuoden, vuoden 2020 trendit

Lyhyt katsaus vuoden 2020 trendeihin, joita ennustimme näkevämme vuoden 2020 aikana. Blogin voit lukea täältä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.